Los bericht bekijken
Oud 5 juni 2012, 11:27   #37
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Eens doornemen wanneer ik meer tijd heb. De vraag is wel: is een Genesis-mythe noodzakelijk? Er zijn zeker dingen voor de zeggen, maar het probleem vormt zich in het literalisme. Wie weet gaan er binnen 300 jaar wanneer er volledig nieuwe inzichten zijn, mensen het verhaal daarin als letterlijke waarheid nemen?
Flexibiliteit. Pas teksten desnoods aan aan de nieuwste inzichten, of voeg toe. Voetnoten naar de échte wetenschap zijn ook belangrijk. Het moet niet zozeer een mythe zijn, maar vooral een soort chronologisch begin verteld op een boeiende en literaire manier.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
O, maar de estetiek is zeker en vast een onderdeel van een rituelensysteem, voor sommigen (heb het gevoel dat dit voor jou zo is) zelfs het belangrijkste onderdeel. Vandaar dat kerken zo overweldigend een sfeer brengen: de architectuur, lichtinvallen, interieurvormgeving, akoestiek, ... is allemaal gekozen om een bepaalde sfeer te genereren.

In feite zit ik nu te denken aan hoe de huidige kerken hiervoor te recupereren. Het zijn prachtige ontwerpen, die zelfs bij niet-gelovigen serene gevoelens oproepen.
Het Panthéon vind ik zelf een mooie recuperatie, maar het actieve rituele mist er natuurlijk aan.

Ik heb in enkele protestantse kerken en ook de positivistische kerk uit Brazilië de preekstoel centraal zien staan.

(Positivistische kerk)
Dit lijkt me geen onaardige opstelling.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden