Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door  Nicnacer

Ik heb inderdaad gezocht naar het totaal geld in omloop en gedeeld door het aantal mensen. een 70.000.000.000.000 euro als je het omrekend. Je kan het resultaat inderdaad als indicatie gebruiken dat we met teveel mensen zijn. en eigenlijk heel erg veel teveel. want zelfs als je al de rijkdom verdeeld over 1miljard mensen. dan heb je nog "maar" 70.000 per persoon. Wat eigenlijk nog niet genoeg is voor een westerse standaard. 

| 

Het punt is natuurlijk dat het gros van het geïnvesteerde kapitaal niet overeenkomt met een hoeveelheid "rondgaand geld".  Het gros van de immobiliën zijn daar bijvoorbeeld niet ingerekend.  Het huis dat ik heb, afbetaald heb en al, en misschien 300 000 Euro waard is, die 300 000 potentiële Euro's komen nergens in uw optelsom tevoorschijn (denk ik).  Maar toch is dat huis daar.  De landbouwgrond van boer Janssens, idem.  De bakkerij van Joris, idem.  Ik weet niet of je de som van alle aandelen hebt meegerekend, dan zit daar wel nog wat kapitaal tussen.  Maar aandelen zijn geen geld op zich.
Het is niet omdat er 70 000 miljard euro GELD in omloop is, dat de totale kapitaalswaarde van alles wat er op aarde is, 70 000 miljard zou bedragen.
Bovendien moet je nog eens rekening houden met de omloopsnelheid.  10 000 Euro per persoon... per maand ?  Per jaar ?  Per dag ?