Los bericht bekijken
Oud 8 juni 2012, 23:20   #151
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
'n Exemplarisch gedrag in die heilige geschriften lijkt me een heel belangrijke voorwaarde te zijn. Welnu, heeft Jezus volgens die geschriften iemand vermoord omwille van het geloof? Heeft Hij iemand gedwongen zich te bekeren, door geweld, door het zwaard?

En anderzijds, wat leren die geschriften van de islam? Mohammed, als een vredevolle padvinder? De eerste kaliefen als toffe scoutjongens die tot vergeving oproepen?
En die Jezus, was dat niet de zoon van die almachtige God. En waarvoor moest die Jezus ook weer precies lijden en sterven? Waarom was dat dan nodig als die almachtige God de vader zo almachtig was?

Ik heb een brave goede zoon en ik heb een andere zoon die een schurk is.

Als ik nu die brave goede zoon eens laat geselen, een kroon van dorens laat opzetten en aan het kruis laat nagelen voor zonde vergeving van de andere . Hoe lang zou het duren denk je alvorens ik in het zothuis opgenomen zou worden? En ik ben niet eens almachtig om het op een andere manier op te lossen. Er gij, en nog zoveel anderen eren die figuur.

Jezus was niets meer dan een simpele visser, mogelijk de zoon van een hoer en een timmerman. En onbevlekte ontvangenissen met duiven bestaan er niet, niet nu, niet in de toekomst, en zeker ook niet in het verleden. Ge kunt rustig ontwaken uit uw droomwereld.

En het scheppingsverhaal is ook al een en al groot verzinsel, want op zes dagen schiep God de wereld (waar ondertussen al van bekend is dat hij reeds miljarden jaren oud is en waar langn lang lnag vóór de mensheid al dinosaurussen en dergelijke op leefden), dat moten dus heeeeeeeeeeeeeel lange dagen geweest zijn.

Maar vroeger, ja, toen de mensheid nog zo onnozel was als wat, niet kon lezen noch schrijven, toen konden ze de mensen van alles wijsmaken. Ze deden niet liever dan allerhande verhaaltjes te verzinnen en/of te geloven. En als er geen duivels aan te pas kwamen, was het niet spannend geweest. De triller film uit de middeleeuwen.

Sprookjes worden door kleine kinderen nu ook nog geloofd. Kleine kinderen, hé, of hier en daar misschien ook nog door een debiel.

Maar ik kan verstaan dat er nu nog steeds een categorie van mensen is die opkijken naar de Koning en de Koninklijke familie. En zie eens hoe gelovig dat die wel niet zijn. Er mag geen scheet verkeerd zitten of ze zitten in de kerk. Dat ook normaal, ons zorgt voor ons. Ze zijn door de geschiedenis heen Koning bij gratie van God. De kerk pampert de koningen en de koningen pamperen de kerk.
Garry is offline   Met citaat antwoorden