Los bericht bekijken
Oud 9 juni 2012, 11:33   #264
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ariadne Bekijk bericht
Wel, dat is inderdaad de realiteit. Ik kom net van de keuring en die kunnen me het rijden met mijn auto verhinderen als die onveilig is. Maar goed, grapje van me, je zei 'aanzetten tot'. Ook in dat geval zal ik mijn auto niet mogen gebruiken op de openbare weg. Op sportwagens zitten bv snelheidsbegrenzers. En met een rallywagen mag ik de weg niet op.

Terzake: ik gebruik nooit drogredeneringen om verschillende redenen. Een belangrijke is dat dat ethisch niet correct zou zijn en voor mij persoonlijk heeft dat belang. Iemand met een leugen overtuigen zou mij geen enkele voldoening geven en waarom zou ik 'zogezegd' iemand willen beschermen. Dat zou een dubbele agenda betekenen en die heb ik niet. Als iemand iets niet begrijpt geef ik graag uitleg, meer moet je er niet achter zoeken.
En het gebeurt dat ik fout ben. In dat geval ben ik gewoon tevreden als iemand me op een denkfout gewezen heeft. Initieel misschien niet maar nieuwsgierigheid en de bevrediging ervan wint het altijd wel.

Waarom zou ik een vrouw haar rechten willen ontzeggen? Of meer specifiek een moslim. Godsdiensten zijn op hun best relatief onschuldige illusies maar sommigen hebben daar nood aan. Soms intrigeert me dat maar ik gun het ieder zolang een ander er niet onder lijdt.

Over de redenen waarom sommige vrouwen zeggen dat het uit vrije wil is en wat de waarde van zo'n uitspraak is heb ik het reeds gehad. De woorden van anderen zijn de mijne niet.
En neen, natuurlijk is het kruisje van een gelovige (hmm, lang geleden dat ik er één zag maar 'k geloof je vrij dat ze bestaan) niet hetzelfde. Het is inderdaad het symbool van een godsdienst die in zijn extreem gepraktiseerde vorm vrouwonderdrukkend is maar die vorm is in ons land gelukkig zeldzaam geworden.
Tot hier even...

( behoudens even niet een discussie te beginnen over het al dan niet zeldzaam voorkomen of de graad van ernst )
En ligt dat aan die godsdienst of aan 't feit dat die godsdienst zich heeft moeten neerleggen bij de wet ?

Als ik een kruisje zie dan kan ik net zo goed beweren dat het vrouwenonderdrukking/ geen gelijke rechten/ of wat dan ook symboliseert.
( ik mag daar zelfs mijn eigen interpretatie aangeven en de woorden van menig gelovigen in twijfel trekken )
De vraag is dan of ik ( en een gewonnen meerderheid ) vanuit die optiek die religie kan verbieden of sterk aan banden mag leggen -> cfr verbod op kruisje

Citaat:
Bij de islam kan dat jammer genoeg nog niet gezegd worden. Zwart/wit kun je daar niet over spreken maar 't verschil is niet bepaald gering.
Dat de islam wat dat betreft nog heel wat bi te benen heeft zal je me niet horen ontkennen.
Maar hoe help je dat het beste vooruit ?
Door de symbolen te bestrijden of door te stellen : 'jullie doen maar op maar daar ligt de grens'

Citaat:
Cultuur of godsdienst mag geen excuus zijn voor onderdrukking van de vrouw, die hoofddoek is daar één van de uitingen van. Als je dat negeert maak je je mee schuldig aan die onderdrukking. Ik ben er van overtuigd dat dat jouw bedoeling niet is en ik merk dat ik je van het belang van wat ik hier zeg niet kan overtuigen. Ik hoop enkel dat het je stimuleert er zelf over na te denken op een open manier. Ik zal hetzelfde doen met wat jij zegt.
Uiteraard mag dat geen excuus zijn en uiteraard kán ( met nadruk ) die hoofddoek er één der uitingen van zijn.

Citaat:
En nogmaals, natuurlijk heb je overschot van gelijk als je zegt dat het belangrijkste is de oorzaken aan te pakken. Enkel dat symptoom bestrijden zou wellicht weinig effect hebben en een verkeerd beeld kunnen geven. Maar ik denk dat wat jij een vrijheid noemt op zijn best een valse vrijheid is. En met een valse vrijheid af te nemen schenk je een stukje echte.
Dan mag het nog een 'valse' vrijheid zijn... zo zijn er velen.
Je gaat niet méér vrijheid creëren door mensen te gaan vertellen dat ze dit of dat ( an sich totaal onschuldige en voor anderen nooit in vraag gestelde vrijheden ) niet meer zouden mogen doen.
Dan kan je beter een signaal geven van : 'okay jullie mogen dat symbool ( hoe verachtelijk we het misschien ook vinden ) houden maar voor de rest hou je je netjes aan de wet '

Op den duur zal de ( voor ons zo broodnodige noodzakelijke associatie) ook minder worden.... idem dito zoals dat bij het kruisje is gegaan.
praha is offline   Met citaat antwoorden