Discussie: Geloof is sociaal
Los bericht bekijken
Oud 12 juni 2012, 12:41   #20
Travis66
Europees Commissaris

Travis66's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Moest wat in dit artikel staat waar zijn, dan wil dat enerzijds zeggen dat het cliché van de onvriendelijke atheïst niet zonder neurologische grond van waarheid is, en anderzijds dat godsdienst wel degelijk goed is voor het sociale weefsel van een samenleving.

Thans ben ik geen atheïst, maar moest ik er ooit één worden, dan zou ik naar alle waarschijnlijkheid nog steeds de overtuiging behouden dat godsdienst goed is voor mens & samenleving... omdat ik zelf heb gezien en zie hoe het verdwijnen van godsdienstige praktijken ontwrichtend en onthechtend heeft gewerkt voor onze eigen samenleving. Misschien beantwoordt de spirituele dimensie van de mens niet aan een bestaande bovennatuurlijke werkelijkheid, maar ze is wel een belangrijk deel en behoefte van de menselijke psyche. Daarnaast is godsdienst ook een belangrijk sociaal gegeven dat gemeenschappen, volkeren en werelddelen met elkaar verenigt; hoewel er evenzeer heel veel divisie uit voortkomt. Als je het bv. over het (gematigde) christendom hebt, dan blijven de voordelen echter groter dan de nadelen.

http://www.standaard.be/artikel/deta...20610_00179028
Je leest het verkeerd denk ik. De spirituele dimensie is allesbehalve noodzakelijk, ze is een bijproduct bij inlevingsvermogen. Inlevingsvermogen is noodzakelijk stelt men in dat artikel. Geloof is dat echter niet.

Wat ik je wel geef: Evolutionair gesproken is geloof echter ook niet nadelig (genoeg?) uitgevallen. Het kan nog altijd zijn dat geloof een rem op ontwikkeling is, het enige dat je uit het artikel kan afleiden is dat geloof minder nadelig is dan inlevingsvermogen voordelig.
Voor hetzelfde geld is inlevingsvermogen zonder dat bizarre bijproduct veel voordeliger.

Laatst gewijzigd door Travis66 : 12 juni 2012 om 12:43.
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden