Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ariadne
De link breeders en transport afval is nochtans duidelijk, dacht ik. Die breeders die geen afval zouden produceren zijn in de praktijk iets wat er mogelijks nooit of hooguit in een zeer verre toekomst komt. Dus blijf je met je probleem zitten.
Japan is er al sinds goed vijftig jaar mee bezig, heeft er al ettelijke miljarden in gestopt en tot nu toe heeft hun prototype welgeteld één uur electriciteit geleverd. Andere landen hebben het idee een commercieel bruikbare breeder te bouwen al lang opgegeven wegens te duur én te gevaarlijk. De verenigde staten destijds nog onder Carter, dacht ik, waarschijnlijk voor jouw tijd maar ik herinner me er nog iets van. Het was te duur, het was te gevaarlijk en 't idee van teveel plutonium vonden ze niet echt geruststellend. Ik heb zo'n vermoeden dat ze ook niet graag zouden zien dat België er zo eentje heeft. In Japan hoopten sommigen er tegen 2040 of 2050 eentje te bouwen maar na de laatste ramp is het enthousiasme voor een wat gevaarlijker reactor er niet groter op geworden.
|
Breeders zijn wel mogelijk hoor. Frankrijk heeft er eentje draaiende gehad voor meer dan 30 jaar (
Phenix genaamd). Dat breeders niet doorbreken komt door 2 redenen:
- de Groenen zijn er gloeiend tegen want het zou kernenergie veel milieuvriendelijker, brandstofefficienter maken en er zou geen uranium bevoorrading meer nodig zijn
- de industriëlen hebben er geen vraag naar. De kost van de uranium brandstof is zo klein in vergelijking met de totale investering, dat het op dit ogenblik als financiële return de moeite echt niet is: een nieuw type centrale (met alle initiële kosten die daarbij komen kijken, en met alle risico's van dien) om uit te sparen op een brandstof die spotgoedkoop is en nog een ganse hoop extra verwerking van die nieuwe brandstof erbij, dat is voorlopig financieel de moeite niet.
De dag dat men echt een breeder wil bouwen, doet men dat. Want men heeft het al gedaan.
Citaat:
Wel, dan is het wellicht interessanter en realistischer onze hoop te stellen in fusie-reactors. Vreemd dat je die niet vermeld. Ik heb overigens geen problemen met onderzoek ernaar. Als er echt een vorm van kernenergie zou bestaan die voldoende veilig is en uitvoerbaar dan ben ik absoluut een voorstander. Mais soit, je hebt op één vlak een punt. Het is een tijd geleden dat ik me in die specifieke materie nog verdiept heb en mijn kennis opfrissen zal interessant zijn. Misschien ondertussen de slogans van Groen eens bekijken zodat ik hetzelfde woordgebruik niet hanteer,
|
Fusie, daarvan is het economische principe nog niet eens aangetoond.
Breeders, we weten hoe we dat moeten doen. Maar er is nog vers uranium genoeg, dus is er niet veel nood aan breeders.