Los bericht bekijken
Oud 12 juni 2012, 16:30   #1
Politics.be
Redactie

Politics.be's schermafbeelding

Standaard N-VA : Meerderheid verwerpt deontologische code voor politici

De Senaatscommissie Institutionele Hervormingen heeft vandaag twee wetsvoorstellen goedgekeurd die de democratie en de politieke geloofwaardigheid moeten versterken. De N-VA steunde de voorstellen. Opvallend: de meerderheid stemde het N-VA-voorstel om een deontologische code voor politici in te voeren weg. Dat hadden de meerderheidspartijen nochtans zelf opgenomen in het Vlinderakkoord.

Verbod op cumuleren
De huidige voorstellen voorzien in:

het verbod op het cumuleren van kandidaturen bij gelijktijdige verkiezingen waarvan de mandaten onverenigbaar zijn;
het ontslag van rechtswege uit de lopende bij verkiezing verkregen mandaten als effectief lid bij een andere parlementaire assemblee, wanneer deze mandaten onverenigbaar zijn;
het verbod op het cumuleren van kandidaturen, op eenzelfde lijst van een effectieve plaats en een plaats op de lijst van de opvolgers.
De N-VA was tevreden met deze voorstellen en steunde ze dan ook vanuit de oppositie.
Senator Danny Pieters: "Ik vind het logisch dat ik voorstellen steun die een eerste stap zijn in de richting gaan van wat ik eerder zelf voorstelde. Ik betreur wel dat mijn voorstellen - die reeds ver gevorderd waren - zijn geaborteerd, louter zodat de meerderheid haar voorstellen op eigen naam kon indienen. Dit zou nodig zijn geweest om de steun van de groene partijen voor de staatshervorming te verzekeren. Eigenlijk is dit wel een droevige gang van zaken als het de bedoeling is werk te maken van meer ethiek in de politiek."

Deontologische code
De N-VA-senatoren Louis Ide en Danny Pieters dienden ook amendementen in om de 'vergeten' maatregelen van het Vlinderakkoord om meer ethiek in de politiek te brengen alsnog in te voeren.

Die 'vergeten maatregelen' zijn:

het invoeren van een deontologische code voor alle politici;
de verplichting van de ministers om voor hun benoeming hun visie op hun beleidsdomein te komen toelichten in het parlement, naar analogie met het systeem in de Europese Unie;
beperking van het uitoefenen van bepaalde functies tijdens en na het ministerambt.
Daarnaast voorzagen ze ook de uitbreiding van de aangifteplicht van uitgeoefende mandaten tot alle kabinetsleden.

De meerderheid stemde echter tegen en liet zo meteen blijken dat ze volledig doof en blind is voor een echt parlementair debat en dat politieke ethiek voor haar iets is om over te spreken, maar niet naar te handelen.

Contactinfo:
Annemie Nijs, Communicatieverantwoordelijke
E-post: [email protected]

Auteur(s):
Danny Pieters, Senator
Louis Ide, Senator
Thema('s): Staatshervorming, Democratie

Bron: politics.be
Politics.be is offline   Met citaat antwoorden