Los bericht bekijken
Oud 20 juni 2012, 10:07   #4
Bert Deckers
Parlementsvoorzitter

Bert Deckers's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Morgen, woensdag 20 juni (9u): uitspraak in zaak doodsbedreigingen Filip Dewinter

Morgen, woensdag 20 juni (9u), zal de correctionele rechtbank van Antwerpen een uitspraak doen in de rechtszaak tegen El Chazoini Lishssin. Deze salafistische moslim had ernstige doodsbedreigingen geuit aan het adres van Filip Dewinter.

Op 11 september 2010, de negende verjaardag van 9/11, organiseerde het Vlaams Belang vlakbij de Amerikaanse ambassade in Brussel een protestmanifestatie tegen de mogelijke inplanting van een moskee op Ground Zero in New York. ’s Avonds werd een citaat uit de toespraak van Filip Dewinter op televisie uitgezonden. De volgende dag ontving Filip Dewinter een e-mail met de boodschap “Ik ga u een dezer dagen vermoorden. Ik loop al lang rond met dit idee en een dezer dagen kom ik om u neer te knuppelen en dood te schieten met de tweeloop van mijn broer. Ik kom en ook uw vrouw is van mij. Bescherm uw vel voor het te laat is. Uw vrouw moet zeker oppassen”.

De mail was ondertekend met twee joods klinkende namen. Na de mail volgden nog een aantal telefonische bedreigingen. Filip Dewinter diende klacht in en de Crime Unit van de federale politie kon de dader - El Chazoini Lishssin - lokaliseren in een huis in Aalter. De man werd gearresteerd en zijn computer werd in beslag genomen.

El Chazoini Lishssin is afkomstig van Dubai. De man uit Aalter is leerkracht van opleiding, maar is momenteel werkzoekend. De broer waarvan sprake in de mail zit al 11 jaar in de gevangenis omwille van een dubbele moord met voorbedachte rade. Lishssin zegt van zichzelf een salafist te zijn, een radicale strekking binnen de islam.

Wim Van Osselaer, persverantwoordelijke
De man heeft geeneens een job. Men zou kunnen stellen dat hij profiteert van ons sociaal stelsel, maar dat zal wel racisme heten...