Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Je kan toch niet ontkennen dat de crisis alleen maar erger is geworden nadat Obama de eed heeft afgelegd? Er is sinds 2008 zelfs nog even een kleine opflakkering geweest, maar de crisis sloeg erna alleen maar harder toe.
En congres van de tegenstander heeft inderdaad nog bestaan, maar zelden waren de polarisatie en haat jegens de president zo groot als onder Obama. Ik ga niet zover om te stellen dat het door 's mans huidskleur komt, maar eerder een Leterme- of De Wevereffect. Obama heeft de republikeinen in de vernieling gereden en was rond de verkiezingen zo populair (Nobelrpijs voor de vrede, komaan zeg...), dat de nijd bij de reps zo groot werd dat zowat alles wat hij doet of voorstelt, a priori al onmogelijk was. En de Tea Party doet er natuurlijk ook geen goed aan.
Overigens ging McCain de crisis even hard en efficiënt aanpakken als Obama - verkiezingspraat met andere woorden - en ik durf er vergif op innemen dat hij het even 'slecht' zou gedaan hebben. De VS zijn heus geen eiland in de grote globale samenleving en stellen zich economisch ook bloot aan wat er in de rest van de wereld gebeurt.
Ik vind het veel te gemakkelijk om te zeggen dat Obama een zwakke president is zonder rekening te houden met alle factoren die tijdens zijn presidentschap gespeeld hebben, van de zwaarste economische crisis sinds eind de jaren '30 tot een ongekend nijdig en vijandig GOP. Was Obama president geweest in de jaren '90, hij had hetzelfde palmares als Clinton kunnen voorleggen.
|
Allemaal speculaties. Obama is President, ging het allemaal in orde brengen, en heeft volkomen gefaald. Van A tot Z. Punt.