Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox
Bij ambtenaren is er sowieso wel meer "misbruik" dan in de privé. Een kameraad van mij is ambtenaar bij douane en accijnzen en mag vaak "zomaar" om 16u naar huis, terwijl zijn uren tot 17u lopen. Ik ken ook een ambtenaar die 's avonds een telefoontje i.v.m. een technisch probleem in vijf minuten afhandelde en hiervoor doodleuk twee overuren opschreef.
|
==> Dat heb je in de privé ook. Alleen is er in de privé wat meer controle dan in de opbare diensten waardoor dergelijke praktijken langer in stand blijft.
Citaat:
Gezien er geen sprake is van zuiver winstbejag is er vanzelf minder werkdruk dan in de privé. Dit zorgt ervoor dat efficiëntie net iets minder belangrijk wordt. Je ziet toch vaak goed het gebrek aan werkdruk of de typische overbemanning wanneer je een overheidsorgaan binnenstapt.
|
==> Ik denk dat dit ondertussen in heel wat diensten achterhaald is.
Citaat:
Ze hebben ook veel andere voordelen. Los van de lagere werkdruk hebben ze een hoger pensioen en is er wellicht meer tolerantie voor wat betreft ziekte.
|
==> Vanaf de eerste dag hebben ze een controle arts.
Citaat:
In Belgique is 1 op 3 ongeveer ambtenaar, ik dacht dat dit de "beste" score van Europa was. Dit hoge aantal is nu net verantwoordelijk voor de hoge lasten op arbeid die dit onland kent. In feite zou elke overheidsdienst minstens 5% moeten besparen en best reduceert men het aantal ambtenaren door privatiseringen en reorganisatie. Dit zou ruimte geven om de lasten op lonen te verlagen, wat meer jobs in de privaat zou creeëren.
|
==> Ik mag er niet aan denken dat men een aantal zaken zou privatiseren. Om 1 voorbeeld te nemen de autokeuring gebeurd door een privé firma. Ik zou wel eens willen weten hoeveel auto's onterecht herkeurd worden. (kassa) Ik heb het zelf al een aantal keer meegemaakt. Afgekeurd worden. Zonder aan de wagen te laten werken na enkele dagen terugkeren en goed gekeurd worden. Uiteindelijk moeten die privé bedrijven winst maken hé.