Los bericht bekijken
Oud 29 juni 2012, 18:18   #37
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Dat niet, nee, maar een probleem vormt het niet echt op zich. Amerika mist vooral degelijk onderwijs voor iedereen, vele public schools zijn abominabel slecht. Dan gaan ouders aan thuisonderwijs doen, en ik kan ze eigenlijk geen ongelijk geven.
Ja, maar ik vind dat wel een probleem dat zulke attitudes zich propageren. Een groot probleem zelfs. Verder heb je uiteraard gelijk over het onderwijs.

Citaat:
Islam is de afgelopen eeuw enorm geradicaliseerd door onderdrukking, mislukte dekolonisering en recenter de oorlogen. In Turkije specifiek vrees ik dat het Kemalisme een omgekeerd effect heeft gehad. Turkse scholen zijn echter volgens een ondertekende verklaring verplicht de evolutieleer te doceren (zie bijlage voor een artikel over deze kwestie).
Ik doelde op Turkse scholen in dit land.

Welke analyse maak je eigenlijk over het Kemalisme en deze zaken?

Zit nu op mijn gsm, kan artikel niet openen, zal straks doen.

Citaat:
Als je teruggaat in de geschiedenis, naar bijvoorbeeld Al-Djahiz en Al-Dinawari, dan zie je zelfs als voorlopers van de evolutietheorie.
O ja. Een aantal van die zaken hebben ook christelijke wortels.

Ik heb, zoals je weet, niets tegen religie op zich. Ik heb er wel problemen mee wanneer slechte interpretaties van religies (politieke en sociale) macht gaan verkrijgen. Ik heb bijvoorbeeld geen enkel probleem met jouw beleving van religie, integendeel, dat is een rijke en interessante beleving.
Maar ik hoef je geen voorbeelden te geven van belevingen die niet zo zijn, denk ik.

En ik geef toe, ik kan hierin vrij kort door de bocht gaan, dat is eerder een eigenschap van mijzelf. Maar ik heb ook geen zin om sommige nuances nu nog te maken, zeker gezien de praktische gevolgen van die nuances.
Men kan bijvoorbeeld veel nuance maken over homoseksualiteit en bepaalde religies, maar als het in de praktijk neerkomt op ouders die aan hun kinderen vertellen dat bepaalde gedragingen van die kinderen zondig zijn en dat de kinderen daarom fout zijn, dan wil ik de nuance niet maken. De enige vraag die ik mij dan stel is: wat is een effectieve manier om dat denken te doen stoppen?
En daarin heb jij hier inderdaad betere dingen aangehaald dan wat ik voorstelde, vandaar ook mijn interesse in jouw analyse van de impact van het Kemalisme.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden