Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Ge lacht met uw eigen domheid. Voor Karl Marx waren/zijn we betrokken in een evolutionair proces dat zal uitmonden in een definitieve maatschappij waar het communisme, de staatloze maatschappij die uit gelijke individuen zou bestaan (  ). Fukuyama stelde met zijn 'End of Ideologies' dat het liberalisme alle andere ideologieën overwint / overwonnen had, en dat de liberaal-democratie het summum van de geschiedenis zou zijn. Beiden hebben gemeenschappelijk dat ze een lineair geschiedenisperspectief hanteren, wat overigens niet echt strookt met de realiteit. 
|
1. Dat klopt, maar dat is niet het einde van de culturele geschiedenis. De 5 fases staan mooi uitgelegd op mijn site.
2. Ik had het meer op het boek The end of history and the last man. Hij baseerde zich meer op Hegel om een evolutielijn te beschrijven. Fukuyama kan niet vergeleken worden met Marx, omwille van andere uitgaanspunten. Marx heeft zelfs zeer harde kritiek gehad op het evolutiedenken van Hegel, niet alleen omdat hij het christendom als hoogste stadium aanzag, maar ook omdat er geen diepe economische analyses werden vermeld.
2 keer nadenken vooraleer u mij van domheid beschuldigt. Of dacht u ergens te lezen dat ik Fukuyama gelijkstelde aan Marx? Dan heeft u last van zware dyslexia