Los bericht bekijken
Oud 3 juli 2012, 11:02   #5
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter

roger verhiest's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Die zijn er al. Hoewel ze vaak door erkenningsproblemen niet aan de slag kunnen. Een poetsvrouw op het RIZIV was voorheen docente psychologie in Roemenië, maar vond geen werk op dat niveau hierdoor. Gezien ze haar dochter door de unief wou krijgen is ze dan als poetsvrouw aan de slag gegaan.

Aan de ene kant een treurige zaak. Aan de andere kant liep hier reeds een gerelateerde discussie over een irakese ingenieur die geen werk vond als ingenieur en het vertikte iets anders te doen. Iemand vermelde alle certificaten en ISO-standaarden die een Europeaan moet behalen die een Irakees niet moet behalen. En dat vinnd ik dan wel weer fair. Ik wil geen incompetente ingenieur als aannemer, en ik wil geen opgewaardeerde sjamaan uit papua nieuw guinea als opererende dokter voor een apendicitis.

Het probleem hier is dat de norm mag verschillen in de twee taalgebieden, maar de betalende portefeuille is gemeenschappelijk. Da's gewoon onhoudbaar.
Dat is een kwestie van organisatie : in federale landen wordt doorgaans belastingen federaal geïnd en dan volgens bepaalde verdeelsleutels weer verdeeld (gemeenteopcentiemen, enz..) Iedere deelstaat kan zo "zijn deel" krijgen zonder daarna weer aan federale overheden te moeten bijdragen.

Die delen kunnen verschillen: ik kan me een systeem indenken waarbij
van 100% belastingen er 50% naar elke deelstaat gaan, maar ook dat er bij 100% belastingen er 40% naar deelstaat A en 50% naar deelstaat B baat ten einde bepaalde geografische of economische probleemsituaties te overbruggen.

Een voorbeeld van voordelen van een EU federaal model zou zijn bv. dat het vluchtelingen en immigratiebeleid "Europees" geregeld wordt zodat die landen die op hun arbeidsmarkt bepaalde problemen hebben met immigranten die elders met hun vingers zitten te draaien geholpen kunnen worden.

De "numerus clausus" voor artsen (& andere beroepen) zouden op die manier ook efficiënter kunnen beheerst worden. Indien er bv. een tekort aan Dokters in Denemarken zou dreigen kan men het leren van Deens door studenten dokters bv. promoten...

Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden