Los bericht bekijken
Oud 3 juli 2012, 17:02   #76
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht

maar toch, die 100.000 lijkt me in dat opzicht wel héél erg weinig.
......
Daar heb je helemaal gelijk in.

Ik sprak dan ook van 100.000en

Citaat:

Ruim 22% (elders las ik 25 %) vh. onderwijs in Brussel wordt echter in het NL aangeboden. ......
Dat klopt gedeeltelijk. Het is 22% van het door de overheid aangeboden onderwijs. In Brussel gaat maar liefst 12 % van de jonge Brusselaartjes naar de Europese School. Op de Europese school is Frans verplicht, maar Nederlands facultatief Ook andere internationale scholen zijn zeer in trek. De British School in Tervuren (bijna 3000 leerlingen) geeft bilinguaal les sinds 2 jaar (ENG-FR).

Uiteindelijk schat ik dat een 17 a 18 % naar de NL school gaat in Brussel.

Citaat:

Om bepaalde jobs te vinden, echter......
In de praktijk is Nederlands vrijwel nooit nodig voor een Franstalige Belg op de jobmarkt. Pro forma echter moet hij wel regelmatig een bewijs van nederlandskundigheid overleggen. Een diploma met schoolnederlands volstaat meestal. En als je dan eenmaal bij de werkgever zit zal daar nooit meer naar gevraagd worden. Een pro-forma drempeltje zeg maar.

Voor topfuncties is tweetaligheid wél gevraagd en ook praktisch vereist. Dat zullen dus de Franstalige autochtone Brussellaars worden die in het NL onderwijs hebben gezeten.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 3 juli 2012 om 17:04.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden