Los bericht bekijken
Oud 7 juli 2012, 00:04   #170
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.449
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klein Licht Bekijk bericht
Dus uw punt is eigenlijk dat als je sneller rijdt, dat je dan sneller ter plaatse bent? Hebt u daar een wetenschappelijke bron voor?
mijn punt is dat vervuiling tout court relateren per kilometer zonder het aspect snelheid mee te nemen, in feite gewoon een probleem analyseren met de helft van de parameters. Toch vreemd dat voor mortaliteit snelheid belangrijk is, en voor vervuiling alleen de afstand telt ?

En ja het is een eenvoudig fysica gegeven dat als je van Antwerpen naar Brussel kunt rijden aan 50km /u of aan 150km/u je drie keer sneller daar zult zijn. Jij gaat natuurlijk met een andere theorie afkomen maar kom. Fysica zegt hoe sneller hoe minder tijd.

En ja economie zegt hoe minder tijd, hoe efficienter de economie. Optimale snelheid is waar de waarde van de tijdswinst minder wordt dan het verbruik. Dus dat optimum is voor elke auto verschillend, en dat optimum is verschillend voor een CEO als voor een dopper; Dat optimum is zelfs verschillend 'smorgens versus 'savonds.

En ja veiligheid zegt hoe sneller hoe meer ongevallen kans, maar die autos zijn wel geoptimaliseerd om 70-90km/u te rijden, en als de banen aangepast zijn kunnen ze dat ook wel redelijk veilig, dus veiligheid is ook weginfrastructuur.

En ja vervuiling zegt hoe sneller je rijdt hoe meer brandstof je verbruikt en hoe meer emissie je doet (niet noodzakelijk dat alles slechter wordt, een verbruik optimum ligt rond de 50km/u met een minimale emissie maar niet nodozakelijk minimaal roetemissie) en

Ja het totale ptimum is de compromis tussen al die parameters. Een minister zou dus niet moeten hameren op één aspect veiligheid en gewoon overal de snelheid doen zakken maar zoeken naar de balans van al die parameters.

Neem van mij maar aan, dat er in Belgie nog nooit nagedacht is over een optimum. Wat het economisch optimum is, wat het ecologisch optimum is, wat het veiligheidsoptimum is. En hoe je banen kunt inrichten om dat economisch optimum te bereiken zodat het veiligheidsoptimum samenvalt met het economisch optimum en ecologisch optimum. Je kunt daar echt aan werken. Het is niet altijd het werk van de automobilist die met het vingertje moet gewezen worden.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden