Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian
Ontwijk de kwestie niet aub. Kan je eenvoudig antwoorden met ja of nee op deze vraag:
Is er bij quasi alle wagens in quasi alle omstandigheden voor quasi alle verplaatsingen via autostrade meer vervuiling aan 120 km/h dan aan 90 km/h, zowel voor CO2 als PM?
|
Gaat natuurlijk helemaal niet een ja of nee antwoord op zo´n vage vraag.
- voor CO2 wel maar dat is geen vervuiling zoals PM en NOx.
Waar blijft uw inhoudelijke repliek
hierop ?
Citaat:
page 10 http://www.mobielvlaanderen.be/pdf/p...0-studie03.pdf
5.1.2 Scenario 1: effect van een snelheidsverlaging van 90 km/h naar 80 km/h
In scenario 1 hebben we bekeken wat de milieu-impact is door de snelheidslimiet voor zware vrachtwagens te verlagen van 90 km/h naar 80 km/h. We hebben dit voor de vier gewichtsklassen (3,5-7,5 ton, 7,5-16 ton, 16-32 ton en 32-40 ton) afzonderlijk berekend en ook voor de totale vloot (zware vrachtwagens die op diesel rijden tijdens normaal verkeer op autosnelwegen).
In Tabel 1 geven we de procentuele hoeveelheid uitstoot weer bij overschakeling van 90 km/h naar 80 km/h als snelheidslimiet.
Indien we naar de totale vloot kijken zien we dus een daling van de CO2-vlootemissiefactor (of verbruik) met 5 �* 10 %, een stijging van de NOx-vlootemissiefactor met 2 �* 3 % en een
stijging van de PM-vlootemissiefactor met 3 �* 4 %.
|
Dat gij dan CO2 en
PM ..... in een rijtje plaatst ? WAAROM doe je dat ?
Het verbruik qua dieselbrandstof (vrachtwagens, bestelwagens, auto´s) op de snelweg schat ik 75 % diesel tov 25 % benzine, en dan ben ik nog voorzichtig kan evenzo 80 % zijn, in elk geval is het dieselpersonenwagenpark ca 61 %, en ik ben er zeker van dat de gemiddelde dieselrijder op de snelweg 50 % meer kms daar aflegt als de meer verbruikende benzinewagen in huidige dure brandstoftijden.
En ik ken maar heel weinig dieselvoertuigen die
geen turbolader hebben...