Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robinus V
Er is een meerderheid in België. Dat is democratisch legitiem. Dan moet de N-VA niet over Vlaamse minderheidsregeringen komen lullen, want vanuit democratisch oogpunt bekeken is dat een irrelevant gegeven.
Vanuit democratisch oogpunt bekeken is een minderheid van de Vlamingen in de regeringen even erg als een minderheid van diegenen die Michel heten. Niet.
De ene beslist uiteindelijk meer dan de andere. Dat gebeurt in een democratie. Het is slechts een meerderheid die daarbij beslist.
Ik ga helemaal nergens vanuit. Ik zeg dat je een meerderheid in België moet hebben voor een beslissing in België. De rest is gezever.
Jullie liegen over de redenen waarom de ene partij beduidend minder stemmen haalt per zetel dan de andere. De redenen zijn: een verdeling van zetels per kieskring, systeem D'Hondt voor de zetelverdeling en de kunstmatige kiesdrempel van 5%. De oplossingen zijn een Belgische kieskring voor alle zetels, een evenredige verdeling van de zetels binnen die kieskring en het afschaffen van de kiesdrempel van 5%.
Ik ben er voorstander van dat elke stem evenveel waard wordt. Dit zou het resultaat zijn:
N-VA: van 27 naar 26
PS: van 26 naar 21
CD&V: van 17 naar 16
MR+FDF: van 18, waarvan 3 FDF, naar 14
sp.a: van 13 naar 14 (grootste partij onder de stijgers)
Open Vld: blijft op 13
Vlaams Belang: blijft op 12
cdH: van 9 naar 8
Ecolo: van 8 naar 7
Groen: van 5 naar 7
Lijst Dedecker: van 1 naar 4
PVDA+: van 0 naar 2
Parti Populaire: van 1 naar 2
FN: van 0 naar 1
Wallonie D'abord: van 0 naar 1
RWF: van 0 naar 1
Belg. Unie: van 0 naar 1 (De kleinste partij die een zetel zou verdienen.)
En daar ben ik geen voorstander van omdat de N-VA dan toevallig een zetel verliest, wel omwille van democratische motieven.
|
De enige die wat lult dat bent u. Eerst zegt u voorstander te zijn van het systeem dat elke stem evenveel waard is, vervolgens post u een lijstje wat dit ogenschijnlijk zou geven als resultaat, en om af te sluiten besluit u dan dat u tegen bent, om duistere democratische redenen.
U verandert nogal snel van gedacht blijkbaar.
De huidige regering is heeft een minderheid aan Vlaamse kant dat is geen leugen dat is een eenvoudige vaststelling. De vlaamse regeringspartijen hebben een voor een allemaal belooft dat ze niet in zo'n regering zouden stappen. Dus wie liegt er nu feitelijk.