Ik ga niet individueel antwoorden...
ik was zelf op studies in Waremme en ben afkomstig van Crisnée en heb veel vrienden in Gingelom...
destijds fietsten wij in dichte drommen naar Waremme vanuit Heers en omgeving en in het Collège St-Louis waren er zelfs 2 klassen voor kinderen die het vorige van hun klassen in het NL gedaan hadden...
daarna is dat in de jaren 70 tot 90 grotendeels teniet gedaan door de desbetreffende decreten van het Vlaams Gewest...
in Het Belang van Limburg verschijnen regelmatig teksten over die uitwisselingen van basisschoolkinderen... in deze streek... tot spijt van degenen die het afbreken...
in Crisnée (deelgemeente Thys) is er een zeer bloeiende Ecole Moyenne van het Waals Gewest (alle dorpsscholen werden erdoor opgeslorpt zoals tegenwoordig ook hier gebeurt) met basis- en eerstegraadsafdelingen in het ASO... een oom van mij was er tot voor kort leraar... en het fermetteke dat ik gekocht heb ligt in de omgeving ervan...
in het Athénée te Waremme, waar ik mee bestuurslid ben van de Amicale, besteden wij gelden aan het promoten van de uitwisselingen... met het Collège St-Louis heb ik de contacten verloren omdat ik niet meer zo kerks ben (ik deed er mijn lagere cyclus van het secundair onderwijs, het hogere cyclus deed ik ik het Athénée...
dus...
ik ken het hier wel...
en van de situatie in St-Genensius-Rode ben ik ook heel goed op de hoogte, zie mijn vorige postings...
nu ik geef toe dat het de laatste decennia slechter ging met die contacten, maar dat was in grote mate mede veroorzaakt door het gewest...
de initiatieven waar ik het over had kwamen uit van de burgemeesters...
van de betroffen steden en gemeenten...
niet van de gewesten, uiteraard, omdat daar de "oudere" separatistische tendensen nog spelen...
en als laatste punt... graag niet al te veel denigrerende opmerkingen over mijn vermeende (bij sommigen onder u toch) oneerlijkheid of fantaseren...
ik neem aan dat afwijkende meningen bij jullie niet welkom zijn...
maar tot nu toe en in de toekomst streef ik naar het uidrukken van mijn mening op een eerlijke wijze en als ik flagrant mis ben heb ik mij steeds verontschuldigd, wat niet bij iederen van jullie het geval is...