Schitterende draad. Eindelijk eens iets deftigs.
Ik ga hier even iets over zeggen:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nick Overbrugghe
Vooraanstaande plaatsen werden in de nieuwe regering door joden bezet, denk maar een Trotski, Joffe, Sinovjev, Kamenev, Radek...
|
Trotski, Kamenev en Sinovjev waren een doorn in het oog van Stalin, en altijd al geweest.
Stalin was zoon van een christelijk-orthodox gezin en ging naar een seminarie tot hij verbannen werd omwille van zijn revolutionaire ideeën. Zeggen dat Stalin een atheïst was is dus bedenkelijk.
Welnu. Trotski, Kamenev etc. werden niet verbannen en vervolgd met als reden hun jodendom, zij werden ervan beschuldigd een samenzweringsclub te hebben om de Sovjet-Unie te vernietigen, volgens Stalin en co. Hun jodendom was een handige bijzaak om te propageren tegen het jodendom.
Daarnaast had Stalin zijn eigen geheime politie, niet de Tsjèka, die trouwens van Lenin zelf was, de NKVD. De NKVD/MVD werd in 1954 opgesplitst in de KGB (nu de FSB) en de MVD (die in Rusland nog steeds bestaat).
Dit gezegd zijnde kan ik dus even mijn toelichting samenvatten: Trotski en Kamenev werden niet veracht omwille van hun jodendom, maar omwille van hun, in de ogen van Stalin, samenzweerderig gedrag.
Geraadpleegde bronnen:
1. grote ontmoetingen: Lew Trotski - L. Comby
2. Stalin - Henri Barbusse