Discussie: Negatieve rente?
Los bericht bekijken
Oud 18 juli 2012, 02:52   #85
Robinus V
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
DE staatsschuld van Spanje is de helft van de Belgische. En zijn budgettair deficit wordt gehalveerd op twee jaar tijd. Dus als ik zou obligaties kopen, zou ik dat doen in Spanje aan 7% opbrengst, in plaats van de Belgische Staat een premie te betalen om hem geld te mogen lenen
Staatsschuld alleen volstaat niet als indicator voor de betrouwbaarheid van een belegging in staatsobligaties.
Als een staat bewezen heeft ondanks de grote staatsschuld toch altijd alles te kunnen terugbetalen, dan heb je een goede reden om aan te nemen dat een belegging in die staat veilig is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En wat heeft de marktwaarde van de obligaties daar nu mee te maken?
Op zich is dat vreemd, dat de markt –met al het steeds opnieuw verder verkopen van de obligaties, dat allang geen invloed meer heeft op de lening van de staat zelf– de prijs van staatsobligaties bepaalt, maar toch is het een goede indicator om in te schatten tegen welke rente je de obligaties kwijtraakt.

Bij wijze van experiment kan je wel eens zeggen "Foert, ik trek me niets van de markt aan en ik geef een lagere rente dan op deze moment op de markt geldt", maar je zal zien dat je met de obligaties blijft zitten.
Robinus V is offline   Met citaat antwoorden