Los bericht bekijken
Oud 22 juli 2012, 12:54   #20
-Jo-
Banneling
 
 
Geregistreerd: 12 januari 2011
Locatie: Brugge
Berichten: 6.158
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Eergisteren bevond ik mij in de late avond voor een zakelijke ontmoeting in Oudenaarde. Daar mijn contactpersoon een uurtje later ging zijn dan verwacht ging ik wat rondwandelen in de stad.

Best mooi, maar helemaal leeg. CD&V-gehucht, dat viel te zien aan het historisch centrum, maar dat stoorde mij niet. De lege straten hadden zeker en vast hun pluspuntje. Ik was vrij en ongestoord, en liet mij meeslepen door de stad. Hier een mooi gebouw, daar een cafeetje dat nog open is, met mooie jonge mensen. Vanop een afstandje maakte ik, zoals ik zo vaak doe, verhalen op rond wat ik zag, beschreef ik voor mijzelf indrukken, voelde ik de psychogeografie aan, ...
Hier en daar kon men een raam inkijken waar mensen iets aan het doen waren. Zoveel verhalen, zoveel gevoelens. De sfeer van een stad kan roesverwekkend zijn. Zeker als men begint weg te dwalen in de melancholische wat-alsverhalen wanneer men mensen bezig ziet.

Maar.

Ik merkte dat dit gevoel soms doorbroken werd. Winkels. Niet elke winkel. Sommige winkels, zoals een opticien, was schitterend versierd. Maar andere droegen iets met zich wat mij stoorde. En toen had ik het door.
Lichtreclame. Dat onpersoonlijke, volstrekt zielloze, door kille verkopers uitgecalculeerde vertoon van oneerlijk verkoopgedrag. Hoe hard ondermijnt het de sfeer van een stad! Zeker van een oude stad, in de nacht!
Het ruineert werkelijk alles. Elke stad, met zijn atmosfeer, tempo, en gevoel, kan zo gereduceerd worden tot typische pulp door lichtreclame.
Ik zie niet in waarom dit nodig zou zijn. Het draagt niet bij het welzijn van mensen. Men kan alsnog creatief een etalage versieren en een logo maken.
Creatief, maar niet opdringerig. Zich onderscheidend door stijl en sfeer en niet door lumens.

Dus, wat denkt u, beste forummer? Lichtreclame afschaffen, en in welke mate?
Mag wat mij betreft volledig verdwijnen voor wat betreft neon-toestanden. Enkel horecazaken kunnen zo lang ze open zijn een gewoon naambord met losstaande lampen verlichten.

Reden om dat te laten verdwijnen: lichtvervuiling + esthetiek.
-Jo- is offline   Met citaat antwoorden