Discussie: Femme de la rue...
Los bericht bekijken
Oud 25 juli 2012, 18:21   #1
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard Femme de la rue...

http://de.standaard.be/artikel/detai...mme+de+la+rue+

Citaat:
BRUSSEL - ‘Bonjour poupée' of zelfs ‘c'est combien, sale pute?': een vrouw raakt dat snel beu. Filmstudente Sofie Peeters maakte haar eindwerk over seksisme op straat. ‘Als zoveel frustratie onuitgesproken blijft, gist ze alleen maar.'

Sofie Peeters verhuisde naar de Anneessensbuurt in Brussel, toen ze documentaire ging studeren. Het bruisende stadsleven lonkte, maar van één ding schrok ze: ‘Elke keer dat ik buitenkwam, werd ik aangesproken of toegeroepen. Dat gebeurde bijna altijd door allochtone mannen. Dat ging van “bonjour poupée”, tot “c'est combien ton prix?” Op den duur werd mijn frustratie zo groot dat ik ze heb omgezet in motivatie en er een documentaire over heb gemaakt: Femme de la rue.' Morgen wordt de film voorgesteld in Brussel, gevolgd door een debat met onder anderen meer Yamila Idrissi (SP.A).

Wat zocht je, een verklaring of een oplossing?

‘Het begon met onbegrip: ik kon me niet voorstellen waarom die gasten dat deden. Er zal toch nooit een vrouw ingaan op dat soort praat? Ik denk dat de documentaire wel een beetje inzicht in hun hoofd verschaft. Een oplossing reik ik niet aan – ik vind ook niet dat dat mijn taak is. Het is nu aan de sociologen en de politici. En aan de vrouwen zelf: zij moeten zeggen “dit pik ik niet meer”.'
enz

Het gegeven is al meermaals aan bod gekomen in "losse opmerkingen"!
Eventjes een artikel, vers van de pers, geeft misschien wat meer belang aan de zaak en moet diegenen tevreden stellen die meteen een "bron" nodig hebben, want de mensen beweren zoveel, nietwaar...
Het is iets dat we niet zomaar mogen aanvaarden, iets waar we ons maar moeten aan aanpassen, dat soort volk is er nu en ze zullen blijven enz
Nieuwkomers (sommigen zijn dat blijkbaar generaties lang!) moeten zich aanpassen aan het nieuwe milieu waar ze in vertoeven en niet hun visie en manier van doen en praten opdringen!
Wanneer men het heeft over "racisme" is men meestal over iets anders bezig! Wel, dat is dan racisme tegenover ons!
Of is dat misschien onbelangrijk wanneer onze eigen bevolking slachtoffer is?
andev is offline   Met citaat antwoorden