Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Omdat men weet in welke delen de eigen partij domineert?
Een districtenstelsel is gewoonweg niet proportioneel (evenredig), simpel verhaal. Dat heeft niets met stervende mensen te maken,  maar met het feit dat de zetels binnen een klein afgebakend gebied verkregen worden en dat heel veel stemmen voor kleine partijen niet meetellen. Bij de verkiezingen voor het Huis van Afgevaardigden gaat het om enkelvoudige districten, dus als een kandidaat 50,1% van de stemmen haalt is hij verkozen voor dat district. De overige 49,9% van de stemmen voor een andere kandidaat of andere kandidaten zijn in feite weggegooide stemmen.
Bij evenredige vertegenwoordiging hebben alle partijen evenveel kans op een zetel en worden de zetels evenredig verdeeld over de partijen aan de hand van het aantal stemmen per partij. Daar is in de VS geen sprake van.
|
en hoe definieert men de VS-districten? gaat een district van 1 miljoen mensen aanvaarden dat een district van 10.000 mensen ook 1 vertegenwoordiger krijgt?
je verwart termen met systemen, volgens mij
wie zegt dat een district geen proportionele vertegenwoordiging kan hebben? is dit de betekenis van het woord "kiesdistrict"? een regio waar de kiezers 1 vertegenwoordiger kiezen?
die stervende mensen begreep je niet goed, denk ik
daarmee gaf ik enkel aan dat een proportioneel systeem idd nooit perfect kan zijn