Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DENT T
Dat is het standpunt van de vrije markt.
Werkgevers trachten hun personeel optimaal in te zetten en hun rendement te maximaliseren.
Werknemers trachten hun 'product', de arbeid, ook te maximaliseren door een hoger loon of extra vrije dagen of weet ik welk voordeel te behalen.
Daar is niets mis mee. Het ontkennen dat dit de basis is voor elke transaktie tussen mensen is pas goed fout.
Hiermee ben ik het helemaal niet eens. Ten eerste die werkgever denkt alleen maar aan winst niet aan hun werknemers. Dit gebeurt steeds meer en meer. NIET dat winst niet belangrijk is maar er zijn grenzen hé. Een werkgever moet een goed werkgever zijn en rekening houden met zijn werknemers. Als dit gebeurt zou zijn zouden vakbonden nooit bestaan hebben.
Inderdaad zoals in het meest liberale land dat er momenteel bestaat: de USA. De vakbond is daar marginaal en wordt op enkele sectoren na afgewezen door de werknemers omdat het hun inkomen en kansen negatief beinvloed.
Het verschil is dat een goede werkgever wel degelijk oog heeft voor zijn mensen maar niet voor de absurde eisen van de vakbonden. In een vrije markt zijn gemotiveerde werknemers immers een winstpunt voor de ondernemer. Plakt er een hoop regeltjes bij en je remt gans den boel af.
Ik vind economie belangrijk maar dit moet niet gaan ten koste van alles. Een werknemer is niet iets dat ge gewoon inhuurt als goede werkgever. Er moet gewerkt worden das juist maar er moet ook een gezonde manier zijn. EN HIER zijn de meest multi nationals nog altijd een krak in om toch maar dat economische principe
Natuurlijk ga je dit dogma ook bewijzen!
en als je echt liberaal wilt denken vind ik dat de werkgever het hoogste percentage moet krijgen van de winst. Een werknemer moet vind ik ook een deel van die percentage krijgen (colruyt heeft dit gedaan en is bekroont al twee jaar na elkaar als beste werkgever) en laat desnoods zijn loon iets verminderen. maar dan kunnen ze rekening houden van oei er is een economische recessie we moeten langer werken om ons bedrijf toch iets winstgevend te maken.
Klein probleem: de vakbond is tegen winstdeelname.
Ze moeten zich verantwoordelijk voelen voor elkaar de werkgever en werknemer. Dit is nog steeds niet het geval.
In mijn bedrijf heb ik daar geen probleem mee. Mijn mensen gaan voor mij door het vuur. Ik betaal ze normaal en ze ontvangen jaarlijks een bonus in functie van het bedrijfsresultaat. De dag dat ik de vakbond over de vloer zal krijgen, zal alles om zeep zijn.
|