Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
En ik ga mee. Ik wil niet geassocieerd worden met dat egoïstisch gespuis.
|
Als onderdeel van dat 'egoïstisch gespuis' zal ik eens proberen om mijn visie weer te geven:
Politiek draait voor mij om het zoeken naar de beste oplossingen voor problemen die zich in de maatschappij voordoen. Hoe pak je het best de werkloosheid aan, hoe ga je verzuring en racisme tegen, hoe creëer je het beste ondernemersklimaat, enz.
Dan stelt zich de vraag: op welk niveau je dit het bést kan doen. We kennen vandaag 3 bestuursniveaus: het Europese, het Belgische en het Vlaamse. De evolutie van de jongste jaren leert ons dat het belang van het Europese en Vlaamse niveau steeds toeneemt. Door de opeenvolgende staatshervormingen gaan er steeds meer bevoegdheden over van het Belgische naar het Vlaamse en Waalse niveau. Wat het bestuur absoluut ten goede komt, zowel boven als onder de taalgrens. Neem nu het openbaar vervoer: het
Vlaamse De Lijn staat in schril contrast met het
Belgische NMBS... Sinds Wallonie een eigen minister van economie heeft, gaat het er ook op vooruit. Zo heeft Wallonie slechts één enkel aanspreekpunt voor bedrijven gecreëerd. Heel efficiënt, en beter dan Vlaanderen!!! Zo zie je maar dat iederéén beter wordt van meer eigen bevoegdheden. Een beleid dat aangepast is aan de EIGEN situatie werkt gewoon beter, dat ziet toch het kleinste kind.
Maar plots zijn ze daar, de belgicisten! "Onzin!" noemen ze de regionaliseringen. "Eén beleid voor één land". "Er is maar één Volk in dit land"... enz enz Een efficient bestuur interesseert hen blijkbaar niet, zolang het maar Unitair is.
Ik snap niet dat je als vrijdenkend mens zo krampachtig wil vasthouden aan een voorbijgestreefde, 19e eeuwse staatsstructuur. De wereld evolueert, staatsstructuren kunnen dan ook wijzigen. Dat is toch de logica zelve.
Staatsstructuren moeten zich aanpassen aan de veranderende maatschappij en NIET andersom, zoals de belgicisten het wensen.
Wat daar zo vreselijk egoïstisch aan is, is mij een raadsel.