Los bericht bekijken
Oud 31 juli 2012, 13:38   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard Lambertz hoog verwonderd: Franstaligen zijn onredelijk !!

Boontje komt om zijn loontje.

Duitstaligen in de clinch met Waalse regering

http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20120731_089

Citaat:
De Duitstalige gemeenschap ligt met de Waalse regio in de knoop over bevoegdheden. Een ernstig probleem, zegt de Duitstalige minister-president Karl-Heinz Lambertz in een interview met het weekblad Le Vif.

De communautaire onderhandelingen tussen Duits- en Franstaligen blijven aanslepen en dat werkt Karl-Heinz Lambertz op de zenuwen. De onenigheid draait vooral om huisvesting, ruimtelijke ordening en het toezicht op lokale overheden.

Het gemeenschappelijk overleg van juli over de bevoegdheidsverdeling heeft niet de verwachte resultaten opgeleverd en de zaak is uitgesteld tot maart 2013, zegt de Duitstalige minister-president misnoegd in het interview. 'Ik wil niet dramatiseren. Maar het is ernstig.'

Hij zegt dat in de Waalse regering geen consensus is en dat hij niet meer op een zijspoor wil gezet worden. 'Het probleem is niet technisch, maar zuiver politiek. Een bevoegdheid opgeven is nooit gemakkelijk en ik wil alles doen om een akkoord met de Walen te vinden.'

De Duitstalige gemeenschap stelt volgens Lambertz ook helemaal geen onredelijke eisen. 'Die bevoegdheden moeten absoluut worden overgedragen om goed bestuur te verzekeren. Met haar huidige bevoegdheden is de Duitstalige gemeenschap op termijn niet leefbaar.'

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden