Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Het gevolg is dat de private industrie doodbloedt omdat talent de weg er niet meer naar vindt. Het is nu al zo dat de openbare sector beter verloont, meer verlof en betere pensioenen biedt. Als je toplonen geeft aan leerkrachten, wie wilt dan nog manager worden in de private sector ? Met dubbele aan werkdruk en verantwoordelijkheid.....
|
Wel, inderdaad, voor 2800 netto ga ik mij niet uitsloven om manager te worden, zulle
Het punt is dat je trouwens verschillende doelgroepen hebt. Wat ik nu vaststel (goed, in Frankrijk, maar de situatie is niet zo verschillend), is dat je voor a priori intellectuele beroepen zoals onderwijs (op een hoger niveau) de verloning zo laag is dat je daar maar 2 categorieën mensen krijgt: de gepassioneerden die toen ze jong waren dachten dat geld niet belangrijk was, en die zwaar gefrustreerd tegen hun loontje aankijken als ze 35 zijn, en zien dat de domme kloot van zijn klas van 5 jaar geleden nu hoofdmechanieker is bij Speedy en meer verdient. En dan die die te lui zijn om met de handen te werken, maar intellectueel ook niet veel voorstellen, en dan maar in het onderwijs terecht komen, en dan den amusante willen uithangen voor de klas maar die dodelijk zijn voor de goeie leerlingen (omdat ze zelf maar middelmatig of zelfs ronduit slecht waren).
Middenklasse managers vallen daar toch niet onder. Dat zijn dynamische mensen die meestal niet intellectueel georiënteerd zijn (maar niet "dom", alleen houden ze niet speciaal van abstracte zaken, en zijn meer op het organisatorische en het praktische georiënteerd). Die gaan toch niet in het onderwijs.
Wat je voor hebt is dat intellectuele hot shots die geen gepassioneerden zijn in zulke mate dat ze "geld" helemaal kunnen wegdenken uit hun leven, er niet de minste aantrekking is voor het onderwijs, en dat zijn nochtans de mensen die nodig zijn daar.
Die gaan dan maar half tegen hun goesting andere dingen doen (maar waarschijnlijk geen middelniveau manager, tenzij nadien omdat het de enige manier is in hun alternatief pad om omhoog te geraken). Dat is jammer, want dat waren de beste leraren geweest, die gunstig waren voor de goeie leerlingen. Hun intellectuele talenten worden dus gewoon totaal verspild op die manier, ze doen dingen waar ze zelf niet echt voor gemotiveerd zijn, dus gewoon een waste.
Citaat:
|
En om zulke toplonen te betalen moeten de belastingen weer omhoog, en dat zet ook weer druk op de private sector.
|
Ik ben dan ook voor een prive financiering van het onderwijs: wil je onderwijs voor je kinderen, koop het dan !
Citaat:
|
Goede leerkrachten krijg je enkel door de opleidingen moeilijker te maken en het carrierepad van leerkrachter minder vlak te maken. Excellente leerkrachten belonen.
|
Dat is wat ik ook zeg, maar daar moet de pingping tegenover staan.