Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DENT T
als je echt zegt hoe dat het in jouw bedrijf werk zeg ik petje af, je doet heel goed werk en ik respecteer heel hard zo'n mensen als jouw, je hebt een voorbeeldfunctie
weet dan ook dat je nog altijd in de minderheid bent als werkgever die zo'n bedrijf leidt en dat er nog vele zijn die er anders over nadenken.
...
en volgende vraag? Kunnen jouw werknemers dan ook de bedrijfsresultaten bekijken om te weten hoe veel die bonus gaat inhouden?
|
Vooraf: als je echt zegt ...
toch geen wantrouwen zeker tegenover een werkgever zeker ...
Mijn cijfers worden elk jaar gepubliceert in de bijlagen van het Belgisch staatsblad zoals ik verplicht ben.
We hanteren echter een puntensysteem waarbij ze voor een bepaald werk een bepaalde tijd krijgen die berekend wordt op de contractwaarde. (Als ik dus een betere prijs kan bedingen, dan krijgen ze dus ook extra tijd, in casu meer bonuspunten.) Elk werkuur dat ze minder doen krijgen ze punten. Ze krijgen echter niet meer dan 15% van de werktijd in punten om te beletten dat ze zich doodwroeten of trukjes gaan uithalen (mindere kwaliteit bv)
Kortom op een jaar kunnen ze ongeveer 2000 �* 2500 euro
netto extra verdienen bovenop het feit dat ongeveer de helft al in een betere categorie (+0.75 €/uur) betaald worden. Als ze wat tegenslag gehad hebben buiten hun wil om dan zijn we mild en geven we 'gratis' - ik lijk Steve wel - punten. Ook als ze een nieuw werk kunnen aanbrengen krijgen ze punten in functie van omvang en winstmarge, ook al zitten we overvol in het werk en ik dringend nog wat mensen kan gebruiken.
Algemeen resultaat:
1. Iedereen werkt om de job af te hebben, ze werken niet tegen en helpen mekaar als er éne in de problemen zit. De sfeer is opperbest. Het 'verloop' van personeel is ... nul!
2. Ze kunnen bij mij op drie manieren meer verdienen dan bij mijn collega stukadoorsbedrijven. Hoger bruto uurloon (in functie van de kundigheid); veel overuren (azo); extra jaar premie.
3. Ik kan de beste mensen krijgen.
4. Ik verdien al bij al meer en heb minder problemen.
Ik werf dan ook personeel aan in eerste plaats op basis van karakter en mentaliteit (de meeste op dit forum komen gewoonweg niet in aanmerking met hun hangmatmentaliteit) en slechts in de tweede plaats op stielkennis (die ze natuurlijk wel moeten hebben). Ik groei dan ook met ongeveer 40% (!) per jaar.
Ik tracht ook altijd rekening te houden met de persoonlijke situatie van de werknemer maar eis wel dat het bedrijf voorop staat. Zo zal ik het 'oprijden' naar een werf trachten te beperken door werk te zoeken waar mijn mensen wonen. Ook al kan ik dat niet altijd vermijden.
Ik ben er fier op dat mijn bedrijf met mijn liberale ideeen zo goed draait en dat ikzelf soms mijn mensen moet afremmen omdat ze teveel zouden doen. Ik heb er zelfs één die 7 op 7 wil werken als het werk het vereist! Dat kan ik niet toelaten voor hem. De klant moet dan maar een weekje wachten.
Ik vrees echter de dag dat ik 20 man heb en de vakbond mijn deur binnenstapt. Dan zal het kommaneuken worden. Maar ik heb al een ontwijkingsplan klaar.
P.S.: Zoek zelf zo 'n 'fantastische' (ahum) werkgever, wees wat liberaler en ga er voor. Een grote toekomst staat dan voor u.