Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
Neen, Duitsland laat dat niet toe, plus de statuten.
Inflatiebescherming
Balance sheet is wel wel anders dan liquiditeiten pompen of geld drukken.
|
De statuten zeggen alleen dat de ECB niet van een land zelf staatsschuld mag kopen, dwz, op de primaire markt.
Maar van die statuten mag de ECB wel staatsschuld kopen van een andere partij (zoals banken), dwz op de secundaire markt. Dit is wat gebeurt onder het SMP - Securities Market Program.
Onder het LTRO wordt geld verschaft aan banken. En nu dat ik door de site van de ECB ga, zie ik dat er ook nog een CBPP1 en CBPP2 is:
De ECB zegt hierover:
http://www.ecb.int/mopo/implement/om.../index.en.html
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door ECB
The Eurosystem’s regular open market operations consist of [..] liquidity-providing operations [..] MROs as well as [..] LTROs [..]
Currently, the regular operations are complemented by euro liquidity-providing operations [..]. In addition, the Eurosystem has launched two Covered Bond Purchase Programmes (CBPP [..] and CBPP2, [..] in order to purchase euro-denominated covered bonds. [..] it has conducted interventions in debt markets under the Securities Markets Programme (SMP). The liquidity provided through the SMP is currently absorbed by weekly collections of fixed-term deposits.
|
Zoals de ECB hierboven zegt, er worden dus wel degelijk "liquiditeiten gepompt".
Het ECB zegt ook dat de
liquidity provided through the SMP is currently absorbed. De vraag is natuurlijk: wordt er voldoende geabsorbeerd om de geldinjectie in het kader van oa het SMP te neutraliseren?
Het ECB geeft hier data over:
http://www.ecb.int/mopo/liq/html/index.en.html#general
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door ECB
Net liquidity effect from Autonomous Factors and SMP (*): 208,748
|
De hoeveelheid geld bijgedrukt in het kader van het SMP is dus ruim 208 miljard euro.
De balance sheet geeft een aardige indicatie van hoeveel er bijgedrukt wordt. Als er assets bijkomen op de balance sheet, dan moeten die gekocht zijn met geld. Waar denk je dat dat geld vandaan komt?
Mocht je meer grafiekjes willen zien, dan kan ik eens kijken of ik de geldhoeveelheid M1, M2, etc, in een grafiekje kan zetten.