Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles
Ik sprak dan ook niet over het boeddhisme, maar over de islam en binnen de islam is dat nu eenmaal de definitie die gehanteerd wordt.
|
Dan lijkt me dat een schizofrene houding, gezien moslims hier dan geen aanspraak kunnen maken op speciale regels en wetten (als ze toch niet of amper worden gepraktizeerd), om in lijn te staan met hun religieuze voorschriften.
Citaat:
Praktijk is noch een voldoende, noch een noodzakelijke voorwaarde om moslim te zijn. De shahâda is het criterium. (Ik heb het hier over de overgrote meerderheid van de islam, niet over deze of gene minderheidsgroep die mogelijks een andere definitie hanteert.)
|
Dit bedoel je wsl, de geloofsbelijdenis:
Als iemand verklaart dat:
‘Ik getuig dat er geen god is buiten God, en ik getuig dat Mohammed de boodschapper is van God’, dan is ie van de weeromstuit levenslang moslim, zelfs al consumeert ie gewoon verder z'n koteletjes en z'n pintjes ?
Dat gelooft zelfs ons kat niet...
Als ik dus ooit op straat omringd wordt door agressieve moslimjongeren en ik spreek deze formule uit en zodoende onmiddellijk tot moslim transformeer, dan kan ik er van op aan dat ze mij zullen gerust laten...
Goed om weten.
Citaat:
Fijn dat we her hier eens zijn in het afwijzen van een clerus (paus of mollah).
|
Zelfs het afwijzen van een extern Opperwezen, behoord tot de mogelijkheden.
Citaat:
Ik ken gelovigen die inderdaad een en ander verwarren in dit verband. Maar ik ken ook ongelovigen die hetzelfde doen.
|
Ja, die laatste categorie ken ik ook wel, maar die worden dan meestal door hun mede-atheïsten tot de orde geroepen, terwijl de daden van gewelddadige moslims nogal eens worden vergoelijkt of op z’n minst worden gedoogd door hun gemeenschap.