Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2012, 02:08   #239
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dazi Martina Bekijk bericht
Totaal anders. W-Vlamingen hebben eerder Germaans Duitse invloeden want de regels bij de Angelsaxen is vrij duidelijk. Wees rijk, drijf handel maar heb respect voor de arbeiders en de werkende want voor De Here bent u allen een sterveling. Vakbonden in de USA staan veel steviger als in continentaal europa.
1. Het ging mij om de koopmansgeest te onderstrepen bij zowel Nederlanders én blijkbaar zowel ook bij Vlamingen als ik U mag geloven...!

2. Steverige vakbonden in de USA? IK dacht nu net het tegendeel.

...in 1920 was het aantal vakbondsleden in de USA opgelopen tot vijf miljoen, 18,4 % van het totaal. Nieuwe immigranten uit Duitsland en Oost Europa brachten een assertievere houding mee en een bijpassende ideologie - het leidde tot veel angst over de communistische invloed, vooral na de Russische Revolutie in 1917.

Naarmate de economie echter overschakelde op niet-fabrieksmatig werk, nam de macht van de vakbonden af. Vakbonden konden de crisis in de 'rust belt' van de jaren tachtig niet voorkomen noch oplossen. Tegenwoordig is het percentage werknemers dat lid is van de vakbond zo ongeveer op het niveau van de jaren twintig: net tien procent. De vakbonden laten bij verkiezingen nog wel hun macht gelden, maar ook daar weten ze niet meer de doorslag te geven - sterker, ze zijn te boek komen te staan als de krachten van het behoud, een middel voor Republikeinen om de Democraten af te schilderen als gevangenen van de 'big unions'.

BRON: http://www.amerika.nl/cms/e107_plugi...hp?content.128

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 augustus 2012 om 02:24.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden