Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2012, 07:41   #240
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Taal is de 'allerindividueelste' uiting van een kultuurgemeenschap. Het is naast kultuuruiting, kultuuurdrager en ook kultuuroverbrenger.
En dat laaste is spijtig want dat maakt het de speelbal van kultuurdarwinisme. De Bretoenen en de Apachen kunnen ervan meespreken, of eerder, helaas nét niet meer.....

Taal is de énige kulturele determinant die overblijft in een gestandaardiseerde gemondialiseerde wereld. We dragen allen bluejeans, we drinken allen cola en vreten allen Mc Donnalds. Het énige verschil dat de ene kultuur vd. andere onderscheidt is taal geworden.
Inderdaad: Wanneer hielden de Sioux op Sioux te zijn?
Niet op het ogenblik dat ze niet meer in wigwams woonden.
Niet op het ogenblik dat ze geen veders ,meeer in hun haar staken.
Maar....op het ogenblik dat ze geen Sioux meer spraken; op dat beslissende punt in hun kulturele genocide, toen hadden ze in 1 klap, in 1 generatie ALLES verloren.

Dus, de Tael is gansch het Volk! Mooi mijn dag te kunnen beëindigen met mijn geliefd kredo van Prudens Van Duyse.

Taal is een duidelijk, hard, aanwijsbaar en zintuiglijk waarneembaar gegeven.
Waar gij het over hebt is dat niet. Niets is zo wischi-waschi en flou dan volksaard en mentaliteit. Daarmee kunt ge alle kanten uit en vervalt ge enkel in klischees vooroordelen en veralgemeneingen.
En stel nu nog dat er een andere mentaliteit zou zijn, dan zie ik nog altijd niet in dat dat een tegenaanwijzing zou vormen om niet, in hetzelfde land te leven. Leve de eenheid in verscheidheid. Oftewel: De rijkdom van de kulturele diversiteit.

Michien de Swaen wist heel goed wie onze broeders en zusters zijn:

Wat claegt gy, heer van Heel, wat doet gy Hollant treuren,
Omdat een wilde Swaen syn kust verlaten heeft?
De Swaen, met een meerder recht, tot rouwe sigh begeeft,
Nu een soo soet verblyf niet meer hem magh gebeuren.

O Hollant ! vreedsaem lant, waerin de vryheyt leeft,
Wat socht ik die vergeefs by uwe nagebueren,
Waer Frans en Castiliaen de rust en vrede schueren,
Waar't hooft der borgery voor vreemde heeren beeft...

O had ik, lieve Lant, in uw begryp gebleven,
Hoe vroylyk wiert myn stem tot singen voorts gedreven,
Of aen de Rotte-stroom, of midden op de Maes!

Nu leef ik in een oort waer vreughde is uytgeweken;
Myn spys is bittre gal, myn sang... Eylaes! Eylaes!
Och! Och! waer heb ik my, misleyde Swaen, versteken!’

Het zijn zeker niet diegenen die ons de Geroofde Gebieden ontstolen hebben.
Het zijn zij die maakten dat Brussel nu een NL- stad zou zijn!
- Of hoe beide twee verschillende uitingen van dezelfde taal zijn….
Een fenomeen dat trouwens in niets moet onderdoen voor dat in andere taalgebieden als bijvb. het Duitse.

- Als er in de Nederlanden een taalbarriere is, dan is het wel tusssen Nederlandstaligen en Franstaligen!

En dus al uw argumenten zijn drogredenen, Belgicistische stokken om de Grootnederlandse hond mee te slaan.
de Swaen mag dan wel een weemoedig gedicht geschreven hebben (waarvan de kwaliteit op zijn minst betwistaar is) maar daar blijft het dan ook bij. Er zijn geen geroofde gebieden door de schuld van het zuiden.Er is geen roof gepleegd door het zuiden. De enige die geroofd heeft in deze is de Calvinistische republiek, die met geweld katholieke gebieden inlijfde -zijnde de Staatsgebieden- om alzo een militaire buffer te scheppen die de Calvinisten moest beschermen tegen een eventuele nieuwe aanval van de katholieken.

Zo zit het in mekaar. En dat zogezegde 'Groot-nederland' is een kunstmatig gewrocht. Een utopie. En het mooiste bewijs hiervoor is dat de mensen hier door de band maar zeer weinig affiniteit hebben met de Nederlanders en Nederland . Ze herkennen hen zeker niet als broeders of zusters. Hoogstens als verre neven. En ze streven zeker niet naar een eenheid met Nederland. Want moest dat het geval geweest zijn, dan waren Vlaanderen en Nederland al lang samen en er zou geen enkele overheid geweest zijn die dit proces ooit maar zou hebben kunnen tegenhouden.

Het zou me overigens niet verwonderen moest u Nederlanders onder uw naaste familie hebben wanneer ik u zo bezig hoor.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 7 augustus 2012 om 08:09.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden