Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Ik heb zelf aan een 10-tal prides meegedaan. Ik denk dat ik meer vergelijkingsmateriaal heb dan u, die één keertje meeliep.
|
Wat maakte de pride van '98 dan zo uitzonderlijk?
Citaat:
Het is wel degelijk een klein percentage, ook al valt dat kleine percentage meer op dan de "gewone" meerderheid. U weet duidelijk niet waar u over spreekt.
|
Ik ben anders niet de enige met die perceptie, maar objectieve cijfers ontbreken helaas.
Citaat:
Dat is nu juist het leuke van de gay pride. Iedereen kan en mag er aan deelnemen. Wij discrimineren namelijk niet. Waarom zouden we ook?
|
Uiteraard mag iedereen deelnemen, maar niet op eender welke manier. Het is volstrekt legitiem om gedrag te weren dat de zaak waarvoor men samenkomt schaadt.
Citaat:
Ik ben er van overtuigd dat de meeste mensen de zaken zien zoals ze zijn: een kleine, extravagante minderheid en een grote, "gewone" meerderheid. Ik ben me ervan bewust dat homofoben graag de nadruk willen leggen op die extravagante minderheid en dat ze de "gewone" deelnemers maar al te graag negeren. Waarom u - zelf homoseksueel - aan die verkeerde perceptie toegeeft en ze zelfs nog aanmoedigt, is me een volkomen raadsel. Ik kan het alleen maar aan een soort van misplaatste zelfhaat wijten. Jammer voor u.
|
Ik moedig die perceptie niet aan. Ik deel ze slechts.
Citaat:
Waarom zoude ze daar afstand van moeten nemen? Die extravagante mensen horen inderdaad ook bij ons. En dat mag geweten zijn. Het is niet omdat u zich in schaamte wil wentelen, dat anderen uw voorbeeld moeten volgen.
|
Die horen helemaal niet bij ons. Wat zij doen heeft niets te maken met wat in essentie homoseksualiteit is. In zoverre zij homoseksueel zijn, behoort d�*t aspect van hun persoonlijkheid centraal te staan, niet hun voorkeur voor zweepjes, leer, vrouwenkleren of wat dan ook. Daarvoor kunnen ze perfect hun eigen parades plannen.
Citaat:
Omdat het daar de uitgelezen gelegenheid toe is. De gay pride is een feest. Uitbundigheid hoort daar bij.
|
Waarom zou dat een feest moeten zijn? Valt er iets te vieren dan?
Voor mij heeft de pride maar een bestaansreden in zoverre ze een politieke agenda heeft die holebi's verenigt. Zo niet verwordt ze tot een louter vrijblijvend evenement dat vooral het hedonistischer segment van de homogemeenschap zal bekoren.
Citaat:
Niemand zegt u dat u met pluimen in uw kont moet rondlopen; niet op de gay pride en niet daarbuiten. Niemand zegt u dat u zich moet schminken wanneer u uitgaat. U heeft de vrijheid daar zelf over te beslissen. Waarom gunt u anderen niet diezelfde vrijheid? Waarom denkt u dat uw houding de enige juiste is? Waar haalt u de pretentie vandaan anderen daarop de be- en veroordelen?
|
Mijn vraag luidde dus: waarom wil men juist op deze ene dag met pluimen rondlopen? Ik kan me niet voorstellen dat het uit kwaadaardigheid is, om een vals beeld van homoseksualiteit te scheppen of iets van dien aard, dus moet er een andere reden zijn waarom men hier "vrij" voor kiest. Kun je mij eens de elementaire psychologische drijfveren van zulk gedrag schilderen? Ik vermoed dat het iets puberaals is: "jullie aanvaarden mij niet, dus ik doe er nog lekker een schepje bovenop". Maar zeker weet ik het niet. Gelukkig ben jij er om mij te verlichten, met je rijke ervaring in gay prides.
Citaat:
Vreemd... Ik hoor in mijn omgeving zelden of nooit negatieve reacties op de gay pride. Er wordt al eens lacherig gereageerd op de flamboyante types, maar ik heb nog maar zelden mensen geweten die er echt een probleem mee hebben.
|
Onze 'omgevingen' zijn duidelijk erg verschillend...
Citaat:
Natuurlijk wel. U wil dat iedereen in de pas loopt die u als de enige aanvaardbare heeft uitgestippeld. U wenst dat homoseksuelen zich gedragen als heteroseksuelen en dat ze vooral hun eigenheid niet aan de buitenwereld tonen.
|
De vraag is wat hun "eigenheid" is. Maakt de extravaganza deel uit van die eigenheid? Ik dacht van niet. Die extravaganza is iets perifeers, iets individueels. De essentie van homoseksualiteit is de seksuele voorkeur voor iemand van hetzelfde geslacht. Dat en niets anders.
Citaat:
Onzin. U ziet alleen wat u wilt zien. Uiteraard hebben de zaken die u daar opsomt bijgedragen, maar het zijn wel degelijk de gay prides die de "zaak" van de homoseksuelen onder de brede aandacht hebben gebracht.
|
Tja, dat is niet meer dan een geloof. Ik pleit er al langer voor dat de bijdrage van prides aan de homo-emancipatie eens kritisch wordt onderzocht. Hoe groot is de impact geweest? In hoeverre was die impact positief? In hoeverre contraproductief? Hoe verhoudt ze zich tot andere maatschappelijke factoren?
Als jij voor de fondsen zorgt, begin ik er vandaag nog aan.