Los bericht bekijken
Oud 7 augustus 2012, 10:40   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Mja, maar is dit voldoende om het zo extreem toe te passen binnen de kerk? Als ik het goed heb MOET iedereen behalve een leek celibatair leven, ik kan het begrijpen voor een paus maar toch niet voor de rest.
Eigenlijk is dat geen zaak van 'moeten', want uiteindelijk wordt er niemand verplicht priester of geestelijke te worden. Dit is een keuze uit vrije wil, waarbij de Kerk trouwens een ruime voorbereidingsperiode voorziet. De RKK kent trouwens weldegelijk priesters die gehuwd zijn (bij de oosterse ritus en bij protestantse en anglicaanse geestelijken die de overstap naar de katholieke Kerk maakten). Voor over het overige is het slechts een zaak van kerkdiscipline, iets wat desnoods kan aangepast worden. De vraag is evenwel of de verandering dan iets concreets oplevert. Uit contacten met verschillende orthodoxe en Grieks-katholieke gehuwde geestelijken verneem ik immers dat de combinatie huwelijk - priesterschap niet altijd eenvoudig is en bij wijlen grote offers vraagt aan de andere leden van het gezin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden