Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door perzie
 De voogd van een vrouw (wali) is doorgaans haar vader. Hij geeft haar o.a. ten huwelijk (net als bij het christendom, enz...)
Vanwaar haal je dat de echtgenoot van een vrouw haar voogd is??
|
Dat heeft Allah toch zelf gezegd:
4.34.
Mannen zijn voogden over de vrouwen omdat Allah de
enen boven de anderen heeft doen uitmunten en omdat zij van hun rijkdommen besteden. Deugdzame vrouwen zijn dus zij, die gehoorzaam zijn en heimelijk bewaren, hetgeen Allah onder haar hoede heeft gesteld. En degenen, van wie gij ongehoorzaamheid vreest, wijst haar terecht en laat haar in haar bedden alleen en tuchtigt haar. Als zij u dan daarna gehoorzamen, zoekt geen weg tegen haar. Waarlijk, Allah is Verheven, Groot.
Me dunkt gaat het hier niet enkel over vaders of broers... maar dus ook over echtgenoten.
Citaat:
Je had het specifiek over een vrouw en kind, en dat de eerste meer rechten dient te hebben dan een kind. Je had het nergens over de rechten tussen een volwassene en kind.
|
bovenstaand vers gaat over de VROUWEN
Citaat:
Wat bedoel je? Als ik naar een moslimland ga, heb ik niet plots minder rechten.
Ik ben eerder beschermd door Allah swt, mijn familie en man.
|
Kan je me eens duidelijk specifieren welke rechten de moslima heeft in een islamitisch land, die een niet-moslima niet heeft in een westers democratisch land?
Citaat:
Citaat:
Je mag nooit weigeren als je moslimman dat niet zint
|
Dus je bent er werkelijk van overtuigd dat er geen "rede" of "redelijkheid" bij moslims bestaat?
Als uw vrouw eens een koppijn van hier tot in Tokyo heeft, ga je haar ook niet verkrachten?
Het aantal scheidingen zou nog meer stijgen..
|
.
Nooit gehoord van de hadith waarin staat dat de engelen de vrouw heel de nacht komen kwellen als ze weigert? of dat ze verplicht is aan de vraag van haar man te voldoen ook al staat ze brood te bakken in de gemeenschappelijke oven?
Vrouwen kunnen trouwens niet scheiden volgens islam, zij kunnen enkel vr�*gen aan hun man om verstoten te worden.
Citaat:
Dat hangt af van de intentie.
Hoe de meeste niet-moslimmannen aan veelwijverij doen, maw stiekem, getuigt inderdaad niet van veel respect voor een vrouw.
Maar stel dat een moslimman tijdens oorlogstijd een 2e vrouw huwt (met evt kinderen + toestemming 1ste vrouw) die weduwe is geworden, en haar via het islamitisch huwelijkscontract dezelfde rechten als een 1ste vrouw geeft, dan is dat zeker een goede handeling.
Of stel dat de 1ste vrouw ermee toestemt dat haar man opnieuw trouwt omdat zij geen kinderen kan krijgen, dan zie ik niet in waarom ik als buitenstaander daarvan zou moeten stijgeren.
|
Prachtige onzelfzuchtige redenering.
Ik neem aan dat je ook vind dat vrouwen verschillende mannen mogen huwen als blijkt dat mannetje 1 niet vruchtbaar is? of als mannetje 1 ziekjes is? En waarom zouden gehuwde vrouwen er geen weduwenaar met zijn kindjes bij kunnen pakken? Toch een even onzelfzuchtige redenatie?
[/quote]
Boek 8 begint met 3231
Boek 7 eindigt met 3230.... die mannen kunnen tellen hoor!
Ik vind bij het antwoord van de imam geen verwijzing naar boek 8 van Muslim, ik weet niet waar je het uithaalt.
Of bedoelde je book 8, 3329? waarin verhaalt wordt dat Mohammed de oorlogsgevange Saffyah lekker mee in zijn tent nam? zonder te huwen????
Wel lees ik:
Citaat:
The phrase “and those (slaves) whom your right hand possesses — whom Allaah has given to you” [al-Ahzaab 33:50] means, it is permissible for you take concubines from among those whom you seized as war booty. He took possession of Safiyyah and Juwayriyah and he freed them and married them; he took possession of Rayhaanah bint Sham’oon al-Nadariyyah and Maariyah al-Qibtiyyah, the mother of his son Ibraaheem (peace be upon them both), and they were among his concubines, may Allaah be pleased with them both.
Tafseer Ibn Katheer, 3/500
The scholars are unanimously agreed that it is permissible.
Ibn Qudaamah said:
There is no dispute (among the scholars) that it is permissible to take concubines and to have intercourse with one's slave woman, because Allaah says (interpretation of the meaning):
|