Wie van centrum tot centrum wil, is het snelst met railgebonden vervoer in eigen bedding, bij voorkeur een trein. Maar, en ik spreek nu tegen mijn eigen business, bussen zijn daar een noodzakelijke, en absoluut niet minderwaardige aanvulling op. Voor wie van centrum tot centrum wil gaan, is de trein veelal onklopbaar.
Het is wel een feit dat, net door de duurzaamheid van een doorsnee trein, de gemiddelde trein een pak ouder, en dus minder zuinig, is dan de doorsnee bus, en zeker de doorsnee auto. Het is niet waar dat daar nog niets aan is gebeurd, ook voor treinen worden de vereisten steeds strenger, treinen van 5 jaar geleden mogen al niet meer nieuw gebouwd worden wegens niet voldaan aan de nieuwe normen, als ze geen deel uitmaken van een bestelling van voor die tijd. Maar het park vervangen kost tijd en (veel) geld...
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
|