Los bericht bekijken
Oud 23 augustus 2012, 16:21   #247
parsprototem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Jij focust alleen maar op het negatieve aspect van religie, maar vermeldt nooit de positieve aspecten. Zo had ik als kleuterleidster een non. Zij was een en al toewijding voor de aan haar toevertrouwde kinderen. Nu is zij 76 jaar en nog steeds zet zij zich met hart en ziel in voor de parochie en alle parochianen, gelovig of niet, praktiserend of niet, katholiek of niet. Zij bidt ook voor mijn overleden familieleden, hoewel ze atheïst waren. Zij doet al haar verplaatsingen met de fiets en getuigt van een enorm dynamisme.

Welnu, ik heb liever katholieken als zij dan zogenaamde vrijzinnigen die niets anders dan kankeren op internetfora met haat voor alle gelovigen en een dogmatisme dat tegengesteld is aan alles waar vrijzinnigheid zou voor moeten staan.
Als deze vrouw een atheïste was geweest, dan had ze net hetzelfde gedaan maar op een andere manier en in een andere structuur. Je hebt dat of je hebt dat niet. En als je zo'n humane, wijze instelling hebt, maakt het geen moer uit of je gelovig bent of niet.

Dit voorbeeld aanhalen als een positief aspect van religie vindt ik totaal waardeloos. Zonder geloof had die vrouw ook zo geleefd en gehandeld.

Laatst gewijzigd door parsprototem : 23 augustus 2012 om 16:25.
parsprototem is offline   Met citaat antwoorden