Los bericht bekijken
Oud 26 augustus 2012, 20:43   #23
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik denk dat freespirit gelijk heeft.

Een simpele blik op de demografische projecties leert dat ook. Men verwacht dat we binnen een paar jaar met 12 000 000 000 mensen op dit kleine stukje land wonen.
Daarbij is er volgens mij nog niet eens rekening gehouden met mogelijke duizenden Syriërs, Grieken en Spanjaarden die naar hier komen vluchten resp. een economische toekomst zoeken (werk).

Er zijn groepen in ons land die enorm veel kinderen maken. Hopelijk werken die groepen zich ooit op, zodat ze ook eens huizen kunnen kopen in de privé-markt en niet altijd in de overheidsmarkt moeten blijven hangen. Maar hoe dan ook is het voor grootgrondbezitters positief: als ze naar de sociale woningen gaan, nemen ze de plaats in van andere mensen die daar wouden wonen of bouwen...
Die moeten dan elders een onderkomen zoeken, in de privé-woonmarkt.

Het kan natuurlijk wel dat er exogene schokken komen van buitenaf. Maar veel erger dan de mensen hebben het zodanig moeilijk en schrik dat de prijzen zwaar te hoog zijn en wachten daarom af, waardoor duurdere huizen langer op de markt blijven staan... zie ik niet direct gebeuren.

En trouwens nu er bv voor een recente, moderne 3 slaapkamerwoning ergens in een gehucht 550 000 euro wordt gevraagd (echt gezien), of heeft u liever een 50-jaar oude bungalow die wel op een groter perceel gelegen is van bijna 1ha, tegen de kanten van Brussel voor 400k?
Hoe erg is het dan als men bv 25% van de prijzen zakt? ...