Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles
Jij focust alleen maar op het negatieve aspect van religie, maar vermeldt nooit de positieve aspecten. Zo had ik als kleuterleidster een non. Zij was een en al toewijding voor de aan haar toevertrouwde kinderen. Nu is zij 76 jaar en nog steeds zet zij zich met hart en ziel in voor de parochie en alle parochianen, gelovig of niet, praktiserend of niet, katholiek of niet. Zij bidt ook voor mijn overleden familieleden, hoewel ze atheïst waren. Zij doet al haar verplaatsingen met de fiets en getuigt van een enorm dynamisme.
Welnu, ik heb liever katholieken als zij dan zogenaamde vrijzinnigen die niets anders dan kankeren op internetfora met haat voor alle gelovigen en een dogmatisme dat tegengesteld is aan alles waar vrijzinnigheid zou voor moeten staan.
|
Ik kom er nog eens op terug.
Ik heb het woord 'vrijzinnigheid' opgezocht , gewoon om een beetje te weten waar het voor staat. Ik heb nooit contact gehad met een vrijzinnige beweging.
Waar zou 'vrijzinnigheid' dan voor moeten staan? Zoals ik het lees:
Vrijzinnigheid is een tolerante houding waarbij vrijheid van mening en zingeving centraal staan. Gedurende de 19e eeuw kreeg het begrip "vrijzinnigheid" politieke inhoud. Het woord kreeg de betekenis van "vrij denken", tegenover het "bevangen denken" van de toenmalige "confessionelen
Enfin.
Mijn vrij denken geeft me in dat die tolerante houding wel eens door sommige mensen kan aanzien worden als een 'slik maar alles'-houding.
En verder geeft mijn vrij denken aan dat die tolerante houding voor een deel opgelegd is. M.a.w. er hangt een geurtje aan.