28 augustus 2012, 13:39
|
|
Banneling
|
Citaat:
Klokkenluider in de Hazodi-affaire Serge Delvaux komt voor de komende gemeenteraadsverkiezingen op voor de N-VA. Toch wil zowel Delvaux als de partij niet horen van een stunt, net nu het partijprogramma bekend is gemaakt. "Wraak is het niet. Ik stap naar de burger, niet naar Hilde Claes", stelt Delvaux.
Steven Vandeput trekt als lijsttrekker van de N-VA alvast iemand aan met een groot litteken. Toch is wraak naar Hilde Claes of het hele sp.a-bataljon geen motief. Delvaux stapte samen met de andere klokkenluiders naar de partij in 2009, lang voor de beruchte Panorama-reportage. "Mijn belangrijkste motivatie is uiteindelijk dat ik nooit ben gehoord met mijn klachten. N-VA deed dat wel. Ik had toen gezegd dat ik met plezier iets wilde terugdoen", vertelt Serge Delvaux. "Revanche is het niet. Met deze keuze stap ik naar de burgers toe, niet naar Hilde Claes. Het is duidelijk dat de Hazodi-affaire een maatschappelijk probleem is. Daarom is eerlijk zijn en je aan je beloftes houden zo belangrijk. Mensen worden opzettelijk te weinig geïnformeerd." De lokale N-VA-afdeling stelde dat Delvaux voldoende achtergrondkennis heeft om zijn weg te vinden in het politieke doolhof. "Ik was nauw betrokken bij de politiecolleges in het verleden in Herk. Als dienst personeelshoofd kreeg ik ook heel wat vragen over pensioenen en andere problemen. Daarin kan ik alvast helpen", aldus Delvaux.
Partijprogramma
Lijsttrekker Steven Vandeput ontkracht dat de partij Delvaux om zijn bekendheid op de lijst zet. "Het grootste nieuws is voor ons toch het partijprogramma", glimlacht Vandeput. "Maar we doen er ook niet flauw over. Een bekend persoon op de lijst is een goede zaak. Panorama heeft deze zaak naar een ander niveau gebracht. Toch wil ik een belangrijke nuance stellen. We zijn niet de partij van de klokkenluiders. Serge was al lid van de partij. We hebben na 2009, toen Serge en de rest met hun verhaal naar ons toe stapten, wel op een zachte en harde manier geprobeerd de zaak aanhangig te maken. Dat is hij niet vergeten." Beiden zijn het erover eens dat er de voorbije jaren tijdens het sp.a-beleid te weinig kritiek is geweest. "We vragen ons nog altijd af waarom er geen intern onderzoek is gekomen vanuit de federale politie", gaat Vandeput verder. "De gemeenteraad is een lachertje. Enkel Vlaams Belang stelt zich vragen, maar wordt weggelachen. In Hasselt bestaat al jaren geen oppositie meer." "In de politieraad is het nog erger", neemt Delvaux over. "Daar is één lid van de oppositie. Vandaag bestaan er een achttal adviesraden voor verschillende doeleinden. Zij hebben zogezegd inspraak, maar met hun motivaties wordt amper rekening gehouden."
|
https://stevenvandeput.n-va.be/citat...e-verkiezingen
|
|
|