Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Dat is eenvoudig Jan. Wij waren thuis met zijn vieren en twee ervan brachten na de basisschool hun verder studies door in Waremme en Luik en de twee anderen in Tongeren en Tienen. De basis school was te Gutschoven Heers.
Ik was de derde en het toeval bracht mij eerder naar Waremme en Luik, waarbij uiteraard de vakantieverblijven te Crisnée, Hollogne-aux-Pierres en Teuven een rol speelden. Dan ben ik beginnen werken op het provinciebestuur te Luik en was daarbij nauw betrikken bij de planning van de autofabriek van Ford te Herstal op het industrieterrein Hauts-Sarts. Maar dan kwamen er de stakingen tegen Vader Eyskens zijn Eeenheidswet en de kopstukken van Ford keulen en Amerika die naar Luik kwamen werden in Chenée tegengehouden door de hordes van André renard en zijn syndicalisten. Zij moesten onverrichterzake terugkeren. Wijlen Gouverneur Roppe en leden van zijn LER (Limburgse Economische Raad) hadden daar lucht van gekregen en samen met wijlen burgemeester Bijnens van Genk hebben zij ge-lobby-ed en uiteindelijk werd genk weerhouden als vestigingsplaats. Daar ik echter heel goed NL-talig, E-talig en D-talig was samen met mijn Frans en dat ik op de staven die de planning deden opgemerkt werd ben ik door Ford benaderd voor een loopbaan te genk in de Financiële Analyse.
Dus, waar ik het meeste van mijn tijd doorbracht tijdens mijn jeugd heeft mij een speciale voorkeur opgeleverd. Desalniettemin bleef ik erg betrokken bij provinciale instanties te Luik, wat mij participatie in verschillende werkgroepen en onderwijsmiddens opleverde.
Voila... zo eenvoudig is het.
Mijn zus, in de (nationale) politiek, is hoofdzakelijk NL-talig gericht en heeft slechts weinig F-talige bindingen.
|
Ik vind dat een interessant verhaal daar op de taalgrens. Door persoonlijke goede en minder goede ervaringen heeft men speciale bindingen. Hoe kan het anders. Ik heb een heel ander en ook zeer boeiend beroepsleven achter de rug, maar jij hebt ook blijkbaar waardevolle zaken gezien en meegemaakt.
Wie ben ik om daarover een 'oordeel' uit te spreken?