Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tzuvar Raemborr
Jules kan het er dan naar z'n zin hebben, als ik in de Plantin & Moretus van de tram of bushalte naar de VDAB wandel zie ik pakken zwerfvuil, verloederde gebouwen, koffiecafeetjes waar het pluche door de gaten uit de zetels puilt, advertenties in onleesbare krabbels achter vuile etalageruiten, kapotte televisies midden op het voetpad. Een medewerkster van de VDAB durft er 's winters als het 's avonds vroeg donker wordt amper over straat.
Alleen de pitta winkeltjes doen het goed.
|
Tzuvar, ik ben in die buurt gaan wonen in 1979. Toen waren er nauwelijks migranten, maar ook toen reeds stonden de helft van de winkels leeg, en de andere helft waren buurtwinkels die hun beste tijd gehad hadden en waarvan het duidelijk was dat na de pensionering van de uitbaters, er nooit nog opvolging zou komen. Het is het gewijzigde shoppingpatroon dat de buurtwinkels achteruit heeft doen gaan. Dit is een maatschappijtrend die je de migranten niet kan aanwrijven.
Ik weet ook wel dat die nieuwe migrantenwinkels niet direct de nieuwste haute-couture etc. aanbieden, maar anders zouden die winkels totaal léégstaan ! is dat een beter alternatief ? Daarenboven merk je dat de buitenlandse handelaars eens ze genoeg geld verdiend hebben, hun winkels wel degelijk beginnen te renoveren. (evenals de bewoners hun huizen beginnen op te knappen). Deze buurt is nog lang niet dood !