Justine: 'Gewonnen voor België!'
Justine: 'Gewonnen voor België!' 22-08-2004 Justine Henin-Hardenne straalde met haar gouden medaille. Ze stak niet onder stoelen of banken dat ze erg genoten heeft van de sfeer in het Belgisch olympisch team.
"Ik heb echt een grootse match gespeeld. Alles verliep bijzonder vlot. Ik vind dit iets helemaal anders dan een Grand Slam. Op de Spelen speel je voor een land, maak je deel uit van een team. In een Grand Slam ben je altijd alleen.
Toen ik de eerste set won, heb ik iets wonderbaarlijks gevoeld. Toen ik op het podium geroepen werd, kreeg ik kippenvel. Pas daar heb ik echt begrepen dat de medaille van mij was. Het belangrijkste voor mij is dat ik opnieuw gezond ben. Ik heb deze week op geen enkel moment druk gevoeld, dat is iets nieuw voor mij. Ik heb hier veel geleerd over mezelf.
Vier jaar geleden kon ik hier niets komen doen, want ik was toen teveel in mezelf gekeerd. Hier heb ik begrepen dat ieder in zijn discipline het beste van zichzelf geeft. Ik heb het geluk dat ik veel aandacht krijg van de media. Dat is niet voor iedereen het geval. Ik heb gezien dat de anderen zich evenveel inspanningen moeten getroosten en dezelfde toegevingen moeten doen.
BLOEMEN VOOR AAGJE
Ik heb mijn bloemen aan Aagje (Vanwalleghem, nvdr) gegeven omdat ze een heel speciaal en ongedwongen iemand is. Voor vanavond had ze nog nooit een tenniswedstrijd live gezien. Toen ik haar zag, kon ik niet anders dan haar het boeket te geven."
"Ik heb hier een unieke week beleefd, samen met alteten die ik enkel kende van op de televisie of van in de krant. Alles verliep direct heel goed. Ik voelde me thuis, volledig geïntegreerd in de groep. Mijn medaille komt zeker ook toe aan al die atleten, en aan de mensen die hen begeleiden", gaf Justine toe. "Ik zal Athene nooit vergeten."