Los bericht bekijken
Oud 11 september 2012, 22:55   #49
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

geen 400 euro na aftrek huur, dit ongeveer 12 maanden lang. Leefloon samenwonende terwijl ik alleen was. Dan niets meer.
Dan even gewerkt, maandloon variërend van 100 euro tot 1000 euro. (niet altijd werk beschikbaar en ik natuurlijk te stom of eervol om aan ocmw te smeken tot minimumloon).
Dan even niets meer...
Dan even 1200 euro per maand.
Nu al de tweede maand met 0.

Ervoren kreeg ik 40 euro/week leefgeld van moeder (kotstudent) en studiebeurs. En had iets van spaargeld uit studentenjobs her en der.

Geen reserves meer, nog niets opgebouwd en nog geen diploma.
Vorig jaar maximumfactuur bereikt qua medische kosten, wat al veel zegt allicht. Zeker als je beseft dat apothekerskosten er niet worden bijgerekend. Die bedragen mogelijk evenveel als de MAF-cap.

Holéé ... veelbelovend leven gaan leiden.

Ironisch genoeg weigert het ocmw me een leefloon, laat staan dat voor alleenstaanden waar ik recht op heb.
Daardoor heb ik ook geen toegang tot sociale (iets gaan drinken of gaan eten kost geld, andere mensen uitnodigen en bij mekaar gaan drinken is een oplossing ja maar wordt vrij genant als mensen zelf hun drinken beginnen meebrengen :-/ ), culturele, ... of god weet welke activiteiten (bv hobby's, ontspanning, ...). Dat wordt bij leefloners nochtans terugbetaald.
Ze hebben bovendien ook recht op allerlei kortingen op facturen of voorzieningen (openbaar vervoer, ziekenkas) rekeningen (electrisch apparaat aankopen), pro deo's, etc.

Maar ik heb dus zero inkomen, en krijg zelfs dat niet! LOL �* la belgique?

De lol neemt zeker toe als je in ocmw's gaat zitten als enige belg, en allerlei mensen rond je ziet zitten die blaken van gezondheid maar een verhaal gaan ophangen van ik wil graag winkelbediende worden, maar ik ken geen frans, waarbij ocmw dan maar eventjes voorstelt om jaren aan studies (dat is daar bljkbaar voor noodzakelijk, toch als je uit verwegistan komt aangewaaid) te bekostigen!!
En laten we eerlijk zijn, tenzij het in een typische verwegistan-winkel is of het onderwijs voor een metamorfose kan zorgen (ook qua uiterlijk helaas en daar selecteert men toch op bij mensen die in contact moeten komen met klanten), is de kans dat men aangenomen wordt na die jarenlange studies heel klein. :-/

Maar al de openstaande vacatures invullen voor poetshulpen, thuiszorg, ... ho maar.
Eén ding heb ik geleerd: heb je een kleurtje, dan kruipen de sociaal-assistentes voor je.
Heb je geen kleurtje, dan heb je een probleem (sociaal assistentes sturen je huiswaarts).
Heb je geen kleurtje en word je behandeld door een kleurlinge, dan heb je een heel groot probleem ...

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 11 september 2012 om 23:01.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden