Klopt gedeeltelijk ...
Ik denk dat weinig Joden de term antisemitisme gebruiken om er zgn. politieke munt uit te slaan, wel dat er een zekere overgevoeligheid bestaat. Mijn eigen ervaring is dat kritiek op Israel soms helemaal niks te maken heeft met antisemitisme, en soms wel een uiting is van antisemitisme die zo op een acceptabele manier tot uiting kan komen. Ook merk ik verschillen tussen de landen waar je woont. Een grotere generalisatie dan de volgende kun je waarschijnlijk niet maken maar mijn INDRUK toen ik in Nederland woonde, waar ook een sterk pro-palestijns/anti-israelisch gevoel leeft onder de bevolking, dat deze veel minder gestoeld was op (historische) antisemitische gevoelens. Met andere woorden, Nederlanders hadden volgens mij een minder sterk idee over de sociaal/economische/politieke karakteristieken van 'de joden' dan Belgen maar wel evenveel kritiek op het Israelische beleid, en dat maakt een groot verschil 'T is natuurlijk een moeilijke stelling om hard te maken, en daarom is't ook iets dat ik niet te vaak zeg (wegens politiek incorrect). Er zal wel zware kritiek op zijn maar dit was inderdaad mijn indruk.
Of men het nu wil geloven of niet, antisemitisme bestaat nog in Belgie. Kritiek op Israel is geen probleem en vaak terecht, maar jammer genoeg vindt het bestaande antisemitisme zijn uiting in het zgn. antizionisme, hetzelfde kanaal als datgene voor de on-antisemitische kritiek op Israel.
|