Los bericht bekijken
Oud 25 september 2012, 20:50   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Uw conclusie lijkt mij wel erg voorbarig. Heb je dat artikel van Gerald Schroeder wel aandachtig gelezen? Ik heb het hem op een MP3 bestand horen uiteenzetten. Integendeel, de astronomen komen tot de bevinding dat, wanneer je rekening houdt met de relatie tussen ruimte en tijd (waarbij tijd geen vast element blijkt te zijn, maar eerder rekbaar en verband houdt met ruimte. Iets waar ook Einstein de aandacht op vestigde), dan blijken die zes "dagen" uit het scheppingsverhaal in de Torah eigenlijk wel zinvol te zijn. Precies omdat de notie "tijd" onmiddellijk na de Big Bang anders was dan nu. Eenvoudigweg om dat de ruimte die het heelal omvat toen oneindig veel kleiner was dan nu.

Ik zeg niet dat alles in het scheppingsverhaal wetenschappelijk klopt. Maar het zomaar allemaal met een misprijzend lachje van tafel vegen blijkt, gezien de ontwikkelingen in de astronomie en de studie van het heelal, volstrekt misplaatst.
Ik heb het niet over de schepping op zich maar over de openbaring.
Indien God daar zelf voor zorgde zou het verhaal heel wat realistischer moeten zijn.
Maan en sterren dienen echt niet om de mens s ’nachts bij te lichten.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden