Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JurgenD
West-Duitsland is samengevloeid met Oost-Duitsland, ware dit niet gebeurd ging het NOOIT zo ver gekomen zijn, want een vakbond is een vreemd woord in het woordenboek van een Oostduitser dat jaren in ecoinomische armoede leefde.
|
Wat het overleg betreft tussen overheid en vakbond kunnen we hier wat lessen trekken uit de constructieve aanpak in Duitsland.
Je moet mijn aanval op de boodschap van de vakbonden niet bekijken als het in vraag stellen van de noodzaak van de vakbonden.
Citaat:
Bezuinigen is totaal geen oplossing, behalve als het gaat over overmaat, corruptie bij overheden.
|
Als je praat over een oplossing is mijn vraag wat is het probleem ? De wereld is continue in evolutie. Het is een goede evolutie dat de levenskwaliteit in grote delen van van de wereld er enorm op vooruit gaat. De grote uitdaging zijn regio's zoals zwart Afrika die geen dragende primaire economie hebben.
Citaat:
Er is geen enkel westers economisch model dat een hele maatschappij kan dragen op een minimum aantal werkenden.
Iedereen denkt in termen van profijt. Economische termen.
Twee dagen geleden is de bovenschelde vergiftigd door één of andere lozing. Duizenden vissen zijn dood, waaronder voorn, brasem, snoek, karper, baars en de erg zeldzame rivierprik. Het zal VIJF jaar duren voordat het visbestand hersteld. het duurde misschien een uur of minder voor het bedrijf in kwestie dat de vervuiling deed. Wie heeft het gedaan ? Niemand natuurlijk. Nu het economisch moeilijk gaat komt alle kattekwaad boven ten koste van mensen en leefmilieu.
Wat is de economische prijs hiervan ? Nihil, is het niet ? Het is toch maar de natuur ! Zou het één of ander groot bedrijf zijn in Kortrijk dat platbrand, wat verderop, zou het twee weken in de krant staan.
|
Onbestrafte inbreuken op de milieuwetgeving leiden tot oneerlijke concurrentie. Niet enkel op de Schelde gebeuren dergelijke lozingen. De meeste gebeuren in het midden van de oceanen.
Deze inbreuken moeten opgespoord en afgestraft worden en gaan terecht leiden tot hogere kosten voor alles wat per schip naar hier komt.
Citaat:
Men wint het ene en verliest het andere !
Zogenaamde evolutie, maar de natuur naar de knoppen, binnenkort geen boterham die niet vol zit met zware metalen. Dat noem ik geen welvaart.
Dat noem ik dwaasheid van een platvloerse commerce EN een regering die zich laat dicteren door deze commerce en laks toeziet.
|
Men verwacht nogal veel van de overheid om alle problemen op te lossen. Vroeger mochten katholieken niet "woekeren" en daardoor hebben de Joden nog altijd een groot deel van de diamantenhandel in handen.
Zowel bij de consumenten als de ondernemers heerst veel te veel de "iedereen doet het, dus ik ook" gedachte om immoreel te handelen.
Hoeveel koop jij bewust duurder bij de lokale beenhouder, bakker en kruidenierszaak om het neoliberalisme tegen te gaan ? Deze ondernemers kan je hun kop bekijken wat niet meer het geval is bij grote ketens. Hoe groter de afstand, hoe meer immoreel gedrag in de commerce.