Los bericht bekijken
Oud 30 september 2012, 17:31   #49
Klarekijk
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 7.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Ik vraag me nu af hoe dit systeem aan de bron eigenlijk werkt, ik denk dan :

1) iemand (centrale bank?) drukt geld bvb 100
2) iemand leent het van die centrale bank

Ik stel me dan de vraag of het volledige bedrag dient terugbetaald te worden of enkel de intrest hierop ? Als het enkel de intrest is, waar gaat men dat geld dan halen als het niet in het circuit wordt gebracht, er werd immers maar 100 gedrukt, niet?
Laat ons beginnen met te stellen dat de bank 1000 drukt . en dat ze aan 10 diversen 100 leent .

nr 1 is te lui om te werken en leent zijn honderd uit aan nr 2 die er wel plannne mee heeft . nr 1 leent het dus uit aan nr 2 zodoende kan nr ook zijn intrest blijven betalen .

Als nr 1 een contrakt heeft met de bank om ook kapitaal terug te betalen , dan zal nr 1 ofwel moeten werken bij een van de 8 andere ofwel aan een van de acht andere ies moeten verkopen , want enekl die acht andere hebben die bepaalde munt waarmee nr 1 de bank moet terug betalen , en zo is dat met elk van de tien . door goederen of diensten te verkopen , krijgen anderen dan de 10 ontleners ook van die munt in handen .

wanneer de 1000 muntjes van de bank bij één persoon tercht komen is de ban fait . omdat het waardeloos papier wordt en niemand het nog wil .

Als de 1000 muntjes bij 1000 personen terecht komen heeft iedereen er eigenlijk te weinig van om nog mee te werken . met één muntje kan je niet veel aanvangen .

dus is de bank genoodzaakt om er nog 1000 bij te drukken en de bal is aan het rollen .
Klarekijk is offline   Met citaat antwoorden