Los bericht bekijken
Oud 1 oktober 2012, 10:05   #58
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.399
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klarekijk Bekijk bericht
Panorama .
Eerder deze week bevestigde Proff De Grauwe al dat de beurs voor geen cent bijdraagt tot industrie en echte economie .
Prof. De Grauwe heeft dan een kans gemist om zijn klep te houden. Want wat hij hier uitkraamt is pure onzin. Als je de beurs wil afschaffen, dan moet je ook het ondernemen onder vorm van naamloze vennootschappen afschaffen. Want het ene kan niet zonder het andere. Als ik geïnteresseerd ben in een onderneming zoals bv. Ackermans en Van Haren, waarom zou ik daar niet een deel van mijn beetje spaargeld mogen in stoppen. Wat heb jij verdomme daar tegen? Zitten we in de goeie ouwe Sovjet-Unie soms?

Loop ik met de aankoop van die paar tientallen aandelen Ack. & VH een risico? Ja. Heb ik een misdaad begaan? Neen, ik heb geïnvesteerd in een goede onderneming. Stel dat de koers van die aandelen daalt en door allerlei omstandigheden moet ik net op dat ogenblik die aandelen verkopen, wie moet het verlies dragen? Ik. En als ik daartoe bereid ben heeft niemand daar iets op aan te merken. Ook geen VRT-journalist en al evenmin een ivoren-toren professor. Maar als de koers stijgt en na enkele jaren kan ik die aandelen met een flinke winst verkopen, ben ik dan een misdadiger? Neen, want ik ben bereid geweest het risico op mij te nemen.

Als de Sossen dan vinden dat ik op die winst, die meerwaarde belasting zou moeten betalen, dan is mijn antwoord: akkoord. Maar, dan moeten ze ook akkoord zijn dat ik, als ik verlies lijd, ik dat verlies van mijn belastbaar inkomen mag aftrekken. Een beetje logica a.u.b.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 1 oktober 2012 om 10:06.
quercus is offline   Met citaat antwoorden