Er zijn wel degelijk PAK's die toxischer zijn dan benzo[a]pyreen. Zie onderstaande lijsten. Vooral de vrij zware PAK's zoals de isomeren van dibenzopyreen zijn toxischer (de PEF > 1, PEF van benzo[a]pyreen heeft als referentie 1). Ook de nitroPAK's, met 6-nitrochryseen op kop zijn nog een stuk kankerverwekkender dan benzo[a]pyreen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele
Ik heb eens opgezocht welke factor - namelijk > 300 x meer PAK´s een diesel mét roetfilter uitstoot al ene zonder roetfilter, waar vooral de schadelijkste PAK´s ook inzitten.
|
Uhm... een studie uit 1988 ? Lijkt me vrij oud, sta me toe om de resultaten uit een recenter onderzoek te citeren (Bikas & Zervas(2007). Energy & Fuels, 21 (3), pp 1543–1547):
Uitstoot van PAKs van een 1.9 CDi Euro4 motor met retrofitted DPF (dieselpartikelfilter, wall flow type) in NEDC rijcyclus. Onderstaande resultaten geven de PAK concentratie weer voor de filter (rode balken), de concentratie na de filter terwijl deze in filter-modus werkt (paarse balken) en de concentratie na de filter wanneer deze zich in regeneratiemodus bevindt (blauw).
In regeneratie worden niet meer PAK's uitgestoten dan wanneer deze uitlaatgassen niet gefilterd zouden worden. Dat is zeker zo voor de eerder vluchtige PAKs (pyreen en fluoranteen en zo), voor de weinig vluchtige PAK's wordt al helemaal bijna niets uitgestoten tijdens regeneratie (er is geen benzo[a]pyreen uitstoot tijdens regeneratie).
Wanneer de filter niet regenereert is de uitstoot aan PAK's ook significant lager (de meeste studies rapporteren max. 90 % verwijdering). Schijnbaar absorbeert de filter dan heel wat PAK's aan het opgevangen roet en met de huidige technologie van regenerern worden deze PAK schijnbaar voor een groot stuk verbrand (o.a. door toevoeging van regeneratiekatalysatoren zoals cerium aan de DPF).
Volgende
link is ook interessant, vooral sectie 2.2 !